Drie jaar RASL: terugblikken én vooruitkijken

Het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL) bestaat drie jaar. Dat levert veel animo op bij studenten, binnengehaalde grants en nieuwe initiatieven als 'The Art of Seeing'. Tijdens een symposium in BlueCity op woensdag 21 november 2018 blikken de partners Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus University College, Codarts en Willem de Kooning Academie terug en kijken ze vooruit, o.a. naar uitbreiding van samenwerking op gebied van onderwijs en onderzoek.

Drie jaar na de start van RASL zijn er diverse hoogtepunten aan te wijzen: de oprichting van de Double Degree (vijfjarig programma waarin studenten twee voltijdse bacheloropleidingen combineren) met snel groeiende studentenaantallen (binnen drie jaar zit RASL al op het aantal studenten dat ze na vijf jaar wilden bereiken) en binnengehaalde subsidies voor de RASL onderzoeksgroep (NWO, Comenius en Sprong subsidie van SIA). Daarnaast heeft het samenwerkingsverband sinds dit jaar de eerste PhD kandidaten. Ook zijn er bijzondere studenteninitiatieven waar kunst en wetenschap elkaar ontmoeten: RASL Talks, The Art of Seeing, Library Sessions en Erasmus Music Collective.

Tijdens het RASL symposium op de ELIA conferentie op woensdag 21 november wordt het hybride platform RASL Compositions. Imagining Alternative Futures gepresenteerd. Tijdens het symposium delen we ervaringen en daarmee kennis over de samenwerking op gebied van onderwijs (Double Degree) en onderzoek te delen met instellingen en organisaties die met dezelfde uitdaging bezig zijn. Maar er wordt zeker ook vooruitgekeken: zo wordt er verkend hoe de samenwerking op gebied van onderwijs en onderzoek uitgebreid kan worden.

Over RASL

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Erasmus University College, Codarts Rotterdam en Willem de Kooning Academie Rotterdam bundelden in 2015 hun krachten in het Rotterdam Arts and Sciences Lab (RASL). Het is een platform waar kunst en wetenschap elkaar ontmoeten en versterken. RASL versterkt daarmee het internationale artistieke profiel van Rotterdam, binnen kunsten en wetenschappen.

Sinds september 2016 biedt RASL een Double Degree aan, de eerste in zijn soort in Nederland. Deze Double Degree is een vijfjarig programma waarin studenten twee voltijdse bacheloropleidingen combineren: aan de Erasmus Universiteit of het Erasmus University College en Codarts of de Willem de Kooning Academie. Het programma daagt studenten uit om wetenschap en kunst te verenigen en biedt studenten daarmee de mogelijkheid om hun uiteenlopende talenten in verschillende disciplines te ontwikkelen. RASL is ook een plaats voor inter- en transdisciplinair onderzoek tussen en buiten de vier instellingen.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl