ERMeCC scholars research audience reception of The Hobbit trilogy

Wetenschappers van de Erasmus School of History, Culture and Communication doen mee aan een grootscheeps internationaal onderzoek naar de ontvangst van de filmtrilogie The Hobbit, waarvan het laatste deel ‘The Battle of the Five Armies’ deze week in de bioscopen gaat draaien. Onderzoekers in 46 landen werken samen om via een online enquête te achterhalen hoe het wereldwijde publiek de fantasy films interpreteert en waardeert. Alle kijkers worden wereldwijd opgeroepen de vragenlijst in te vullen opwww.worldhobbitproject.org

Sinds de release van The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring in 2001 hebben de verfilmingen van het beroemde werk van J.R.R. Tolkien grote impact gehad op de internationale filmwereld. De fantasy films behoren tot de meest succesvolle films allertijden en de wereldwijde franchise bedient een mondiaal miljoenenpubliek (in Nederland eindigden alle films in de jaarlijkse bioscoop Top 3). Met de laatste The Hobbitfilm nemen filmkijkers na dertien jaar afscheid van het magische Midden-Aarde. De internationale groep onderzoekers grijpt dit moment aan om het filmfenomeen nader te bestuderen.

Online vragenlijsten
Het World Hobbit Project is het meest ambitieuze onderzoek naar het filmpubliek tot nu toe. Dezelfde onderzoeksgroep deed elf jaar geleden onderzoek naar The Lord of the Rings en slaagde er in 25.000 ingevulde vragenlijsten te genereren. Het huidige project hoopt dit aantal ruimschoots te overtreffen; de online vragenlijst is beschikbaar in meer dan dertig  talen en vraagt kijkers naar hun ervaringen en meningen. De verzamelde gegevens moeten onder andere inzicht geven in hoe verschillende groepen kijkers de films beleven en evalueren in een tijd van homogenisering en globalisering in de filmwereld.

Het Nederlandse onderzoeksteam bestaat uit dr. Tonny Krijnen en dr. Annemarie Kersten, beide universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij hopen vooral inzicht te krijgen in de ontvangst van het Nederlandse publiek en roepen bioscoopbezoekers op na afloop van The Hobbit: The Battle of the Five Armies de enquête in te vullen op www.worldhobbitproject.org. De vragenlijst blijft de komende maanden online.

See for more information

dr. Tonny Krijnen, Erasmus School of History, Culture and Communication, Department of Media and Communication, T (010) 408 2451 E krijnen@eshcc.eur.nl