ESHCC sluit zich aan bij project MOOI in Beweging voor onderzoek en innovatie in sport en beweging

Girls playing football

We zijn blij te melden dat ESHCC deel uitmaakt van een van de twee consortia die subsidie hebben gekregen in de eerste subsidieronde van het MOOI in Beweging programma van ZonMw. Met dit project streven we naar meer en beter bewegen voor jonge kinderen en een veilige sportomgeving voor (jeugd)topsporters. ZonMw programmeert en financiert onderzoek en innovatie in gezondheid, zorg en welzijn, stimuleert het gebruik van deze kennis en signaleert kennisbehoeften.

Een veiligere en meer inclusieve omgeving

Onder leiding van Froukje Smits (Hogeschool Utrecht) zal het project onderzoeken hoe topsportorganisaties de culturele transitie kunnen maken naar een veiligere en meer inclusieve omgeving. Prof. dr. Jacco van Sterkenburg is medeaanvrager van het project namens ESHCC. Samen met partnerorganisaties zal zijn team in het bijzonder aandacht besteden aan het element van diversiteit en inclusie in E-sporten. Ze zullen bijvoorbeeld samenwerken met Erasmus Esports en andere grote e-sportorganisaties zoals Team Liquid en Branchevereniging Esports Nederland (BEN). Een ander belangrijk onderdeel van het onderzoeksproject is het verkennen van en interveniëren in de (Nederlandse) topsportcultuur met als doel het creëren van een veiligere omgeving waarin de sporter meer centraal staat.

Coach with children

Een uitnodigende sportcultuur

In het zogenaamde 'ROCIES'-project vormt wetenschappelijke kennis de basis voor een geïntegreerde bottom-up benadering. Dit betekent onder andere dat verschillende actoren binnen e-sports en topsporten worden uitgenodigd om een fysieke 'serious game' te spelen om bestaande en toekomstige praktijken te verkennen, om zo een uitnodigende sportcultuur te ontwikkelen.

Naast Hogeschool Utrecht en Erasmus Universiteit is het project ook een samenwerking tussen verschillende andere organisaties zoals Kenniscentrum Sport & Bewegen, Amsterdam UMC, MBO College Hilversum (afdeling E-sports), Mulier Instituut, TeamNL, KNVB, Team Liquid, Erasmus Esports, Dutch Gymnastics, Martific, Branchevereniging Esports Nederland (BEN).

Lees hier meer informatie