ESHCC verwelkomt gasthoogleraar Pierre-Yves Donzé

"Mijn interculturele en mondiale perspectief, tussen Europa en Azië, is nog een uitnodiging om verder te gaan dan onze referentiepunten en comfortzones"
Pierre-Yves Donzé

Op 18 januari 2024 gaf Pierre-Yves Donzé zijn eerste lezing als gasthoogleraar aan ESHCC en markeerde daarmee de vreugdevolle start van wat het nieuwe Erasmus Research Institute for Media Culture, History & Society (ERMeCHS) te wachten staat. Donzé hoopt met zijn interdisciplinair onderzoek bij te dragen aan het onderzoek van de faculteit. Hij laat graag concrete manieren zien om academische benaderingen samen te voegen en hoe verschillende disciplines van elkaar kunnen profiteren.

Pierre-Yves Donzé is geboren in Zwitserland en begon zijn academische carrière aan de Universiteit van Neuchâtel, waar hij in 2005 promoveerde in de letteren en geesteswetenschappen. In zijn proefschrift richtte hij zich op de zakelijke geschiedenis van de Zwitserse ziekenhuizen (1840-1960). Vanaf dat moment werkte hij verschillende keren in Japan en de Verenigde Staten en in 2012 werd hij benoemd tot universitair hoofddocent en hakubi-student aan de Universiteit van Kyoto. Drie jaar later verhuisde Pierre-Yves naar de Graduate School of Economics van de Osake University, waar hij de leerstoel Global Business History bekleedt.

Als gasthoogleraar was hij eerder te gast bij EPFL (Zwitserland), CUNEF Madrid en Harvard Business School. Dit mondiale perspectief is ook aanwezig in zijn sterke betrokkenheid bij de internationale gemeenschap van bedrijfshistorici. Momenteel is Pierre-Yves secretaris van de European Business History Association (EBHA), mederedacteur van het tijdschrift Business History en voorzitter van het internationale comité van de Business History Society of Japan.

Een verbrede horizon

Tijdens zijn opleiding tot historicus in Zwitserland leerde Pierre-Yves samenwerken met wetenschappers op het gebied van management, economie en andere sociale wetenschappen in Japan, waar bedrijfsgeschiedenis een onderdeel is van managementstudies. Deze ervaringen, zo legt hij uit, "hebben me geholpen mijn horizon te verbreden en mijn benaderingen te verrijken".

Sinds ongeveer 15 jaar doet Pierre-Yves onderzoek naar de wereldwijde dynamiek van de horloge-industrie, waarbij de bedrijfsgeschiedenis van creatieve industrieën een van zijn drie belangrijkste onderzoeksgebieden is. In de jaren 1980 werd de Zwitserse horloge-industrie omgevormd tot een luxebedrijf, wat hem ertoe bracht om gezamenlijk onderzoek te doen met wetenschappers die zich bezighouden met mode en luxe. Hij bekijkt deze sectoren met een focus op bedrijven en hun strategische ontwikkeling. Met zijn onderzoek heeft hij een internationaal leiderschap over het onderwerp opgebouwd, met talrijke boeken, academische artikelen en bijdragen voor het grote publiek.

Tot op de dag van vandaag blijft ook de geschiedenis van de gezondheidszorg en de geneeskunde een van de onderzoeksgebieden van Pierre-Yves. Hij bleef actief in deze richting met een meer globaal perspectief en voegde bronnen en onderzoek toe over Japan, China en de VS. Momenteel bereidt hij ook een boek voor over de wereldwijde geschiedenis van de gezondheidszorg.

Een derde onderzoeksgebied waar hij zich op heeft gericht is multinationale ondernemingen en hun reactie op politieke risico's. Hij heeft zich vooral gericht op het begrijpen van de manier waarop Nestlé te maken kreeg met politieke risico's. In het bijzonder om te begrijpen hoe Nestlé in de twintigste eeuw een wereldwijde organisatie kon handhaven ondanks grote politieke onrust, vooral in de postkoloniale wereld.

Voortzetting van een langdurige samenwerking bij ESHCC

Tijdens zijn huidige verblijf aan ESHCC (tot eind februari) zal Pierre-Yves zijn jarenlange samenwerking met Prof. Ben Wubs (leerstoel internationale bedrijfsgeschiedenis) voortzetten door hun onderzoek naar de bedrijfsgeschiedenis van de mode te bevorderen. Samen zullen ze hun onderzoek naar dit onderwerp voortzetten door te werken aan hun gezamenlijke manuscript dat gepubliceerd zal worden door Bloomsbury.

Op de campus van de Erasmus Universiteit organiseren ze ook een internationaal seminar over de toekomst van het bedrijfshistorisch onderzoek naar mode met de meest actieve Europese en Aziatische wetenschappers op dit gebied. Met het oog op de toekomst plannen ze de voortzetting van hun samenwerking en bespreken ze de mogelijkheden om uitwisselingen tussen hun universiteiten te ontwikkelen.

Verwijzend naar de originele organisatie die ESHCC is, waar wetenschappers uit verschillende disciplines bijeenkomen, hoopt hij iets toe te voegen aan het huidige onderzoek aan de faculteit. Donzé laat graag concrete manieren zien om academische benaderingen samen te voegen en hoe verschillende disciplines van elkaar kunnen profiteren. Zoals Pierre-Yves opmerkt: "Mijn interculturele en mondiale perspectief, tussen Europa en Azië, is nog een uitnodiging om verder te gaan dan onze referentiepunten en comfortzones."