Het nieuwe boek ‘Colonialism and Slavery’ beschrijft donkere periodes uit het Rotterdamse verleden

Cover 'Colonialism and slavery: an alternative history of the port city of Rotterdam'
Leiden University Press

Het recentelijk gepubliceerde boek Colonialism and slavery: an alternative history of the port city of Rotterdam is anders dan de meeste stadshistorische beschrijvingen. Het vestigt de aandacht exclusief op de relatie tussen Rotterdam en kolonialisme en slavernij. Zodoende biedt het een verrassende kijk op de geschiedenis en het nalatenschap van imperialistisch Rotterdam, die vandaag de dag nog steeds invloed hebben op de economie, de politiek, de architectuur en de kunsten. Het boek (bewerkt door Gert Oostindie) bevat o.a. werk van prof.dr. Alex van Stipriaan and prof.dr. Paul van de Laar van de Geschiedenisafdeling van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).