Hoe kan je games als Assassin's Creed inzetten tijdens de geschiedenisles?

Foto van workshop over gebruik van games voor geschiedenisles

Onlangs bracht spelontwikkelaar Ubisoft een ‘Discovery Tour’ uit voor Assassin’s Creed Valhalla, een populaire game over de tijd van de Vikingen in Europa. De ‘Discovery Tour’ is een educatieve modus voor de game, waarin je meer te weten kan komen over hoe de Vikingen leefden. Maar is deze ‘Discovery Tour’ ook echt bruikbaar voor het geschiedenisonderwijs?

Op 30 september gaf Pieter van den Heede (docent bij Erasmus School of History, Culture and Communication), samen met Daan van Leeuwen (lerarenopleider geschiedenis Hogeschool InHolland Rotterdam) en Pieter Mannak (lerarenopleider geschiedenis Hogeschool Utrecht) in Utrecht een workshop over hoe je games kunt inzetten om historisch redeneren te activeren bij leerlingen. Dat gebeurde binnen het netwerk voor geschiedenisdocenten van Hanneke Tuithof, vakdidacticus geschiedenis bij de Universiteit Utrecht. Tijdens de sessie konden aanwezigen ervaren hoe het is om Assassin’s Creed Odyssey te spelen, een eerder spel uit de Assassin’s Creed-reeks waarvoor ook een ‘Discovery Tour’-modus werd gemaakt.

Onderzoeker

Wil je meer weten over hoe je games kan inzetten in de geschiedenisles? Neem dan contact op via: vandenheede@eshcc.eur.nl.