“Iedereen heeft het altijd maar over Amsterdam, maar Rotterdam is ook hartstikke leuk”

IBCoM alumni vertellen in een interview over hun platform Weekends in Rotterdam
IBCoM alumni Lisanne van Beurden and Mathilde Simon in graduation gowns
Lisanne & Mathilde (IBCoM alumni 2014)

Lisanne van Beurden en Mathilde Simon ontmoetten elkaar in 2011 tijdens de Eurekaweek: de introductieweek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Tijdens de International Bachelor Communication and Media (IBCoM) werden ze al snel vriendinnen en droomden ze van hun eigen digitale platform. In 2017 lanceerden ze Weekends in Rotterdam: hét platform met tips over de leukste hotspots, evenementen, hotels en routes in de stad.

Weekends in Rotterdam

Het idee voor een website met lokale tips over Rotterdam ontstond tijdens een reis van Lisanne. Ze hield een reisblog bij en adviseerde een vriendin die in Seoul woonde - en ook een reisblog bijhield - om zich alleen te focussen op Seoul. Haar vriendin had immers veel waardevolle kennis over de stad en het werkt ook nog eens goed voor Google (SEO). “Ineens bedacht ik me: dit ga ik ook doen over Rotterdam als ik terug ben van het reizen”, aldus Lisanne.

Platform voor Rotterdammers

Je denkt misschien dat Weekends in Rotterdam alleen op toeristen gericht is, maar dat is niet helemaal het geval. Mathilde: “Rotterdam was toen we begonnen in 2017 heel erg upcoming, ook voor toeristen, en daar wilden we mooi op inspelen.” “Wat wel grappig is, is dat we merken dat er nu juist meer Rotterdammers dan toeristen op onze website komen. Locals zijn ook gewoon benieuwd naar tips over verborgen parels in hun geliefde stad", vult Lisanne aan.

Inspiratie

Lisanne en Mathilde halen hun inspiratie voor artikelen vooral uit het zelf verkennen van de stad of via tips van vrienden. Ze focussen daarbij op lokale tips en verborgen parels, in plaats van de meer bekende plekken. Het belangrijkste is dat ze er zelf ook heen zouden gaan, of het hun vrienden zouden aanraden.

Duurzaamheid

Als platform kun je niet meer om het begrip duurzaamheid heen: bijna iedereen – en dan vooral de jongere generaties – houdt zich er op de een of andere manier wel mee bezig. Met Weekends in Rotterdam willen Lisanne en Mathilde enerzijds mensen inspireren die nog nooit over het onderwerp hebben nagedacht. Anderzijds helpen ze mensen door hun artikelen gericht zoeken naar plekken waar ze plasticvrij kunnen winkelen.

Ben je benieuwd welk verborgen plekje in Rotterdam meer aandacht verdient volgens Lisanne en Mathilde? Lees dan het hele interview op de ESHCC alumni website.