Internationale studenten en hun eerste kennismaking met Zwarte Piet

Roetveegpieten op de Erasmus Universiteit in 2014
Michelle Muus

Voor Nederlanders betekent 5 december één ding: het is pakjes avond! Sinterklaas en zijn pieten zijn een symbool van de Nederlandse geschiedenis en een feestdag die groots wordt gevierd. Echter is er in de laatste paar jaren een debat ontstaan over het uiterlijk van Zwarte Piet.

Hoewel de meeste Nederlandse studenten gewend zijn aan Zwarte Piet en de zwartepietendiscussie, is dit niet het geval voor de internationale studenten. Erasmus Magazine sprak daarom met vier internationale studenten van ESHCC over hun eerste kennismaking met Zwarte Piet.

Terwijl sommige internationale studenten de traditie ‘schokkend en aanstootgevend’ vinden, zien andere internationale studenten het als een unieke traditie die mensen verbindt.

Lees het volledige artikel op de Erasmus Magazine website