It's all in the game! Historici en games

In 'Civilization' kregen we atoomaanvallen van Mahatma Ghandi te verduren en in 'Assassins Creed' maak je vanuit een vliegmachine van Leonardo da Vinci semi-historische personages van kant. De balans tussen historische werkelijkheid, details en entertainment binnen videogames is vaak ver te zoeken. Maar is die balans wel nodig? Zo ja, wat kunnen historici doen om dit te beïnvloeden? Tijdens 'It’s all in the Game', een avond van Jonge Historici, wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken naar de relatie tussen games en geschiedenis.

Sprekers

Tijdens het evenement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zullen verschillende deskundigen spreken over historical gaming:

Dr. Connie Veugen is onder andere docent Comparative Arts and Media Studies: Games & Gaming aan de Vrije Universiteit en weet zo’n beetje alles van storytelling en de representatie van geschiedenis in games. Zij zal een woord wijden aan game studies in het algemeen, gevolgd door de representatie van geschiedenis in games a.h.v. haar onderzoek naar Assasins Creed.

Pieter van den Heede (foto) promoveert aan de Erasmus Universiteit en doet onderzoek naar oorlogserfgoed in de virtuele wereld binnen het Research Excellence Initiative ‘War! Popular Culture and European Heritage of Major Armed Conflicts’. Hij zal bespreken hoe het geweld van de Tweede Wereldoorlog terugkeert in gaming.

Maarten Collewijn: De game-industrie is een van de grootste ter wereld, maar hoe kan je je talenten als historicus gebruiken om in deze wereld aan het werk
te gaan? Maarten Collewijn is oprichter van Collewijn
History in Games, waarin hij historisch advies en beeldmateriaal levert aan game ontwikkelaars zodat hun games realistischer, accurater en levendiger worden. Hij heeft o.a. meegewerkt aan de games Verdun van Blackmill Games/M2H studio en Divided We Fall van Kava Game studio. In zijn lezing zal hij over zijn ervaringen als freelancer in de game industrie vertellen.

Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam, Q-gebouw, zaal Sartre
Datum en tijd: Donderdag 16 juni, inloop 19.30 uur, start programma 20.00 uur

Samenwerking

Jonge Historici werkt graag samen, omdat we geloven dat we zo meer kunnen bereiken. Wij danken dan ook onze partners: Het Erasmusuniversiteit Trustfonds, de Erasmus School of History, Culture and Communication, Collewijn History in Games en in het bijzonder Linda Jansen, Claire Coumans, Pieter van den heede, Maarten Collewijn en Connie Veugen.

Aanmelden

Kaarten voor het evenement kosten €5 per persoon. Aanmelden kan via evenementen@jongehistorici.nl, o.v.v. ‘Gaming’. Wegens beperkte ruimte graag reserveren.