Jacco van Sterkenburg benoemd tot bijzonder hoogleraar Ras, Inclusiviteit en Communicatie

Portrait picture of Jacco van Sterkenburg

Jacco van Sterkenburg is benoemd tot bijzonder hoogleraar bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Jacco is nu bijzonder hoogleraar Ras, Inclusiviteit en Communicatie, specifiek in relatie tot voetbal en media, binnen de afdeling Media & Communicatie. Jacco vertelt meer over zijn ambities in dit interview.

“Racisme en sociale inclusie zijn complexe begrippen die op verschillende en disciplinaire manieren moeten worden aangepakt.”

Wat is het doel van jouw leerstoel?

Deze leerstoel is tot stand gekomen in samenwerking met de anti-discriminatieorganisatie Fare, de wereld voetbalbond FIFPRO en de Europese voetbalbond UEFA. Zij hebben zich gecommitteerd aan het thema antiracisme en inclusie in het voetbal. Belangrijke thema's zijn bijvoorbeeld racisme dat wordt ervaren door spelers en coaches, media & communicatie en de voetbalindustrie. Hoewel de leerstoel formeel al in februari 2021 gestart is gegaan, zijn we momenteel bezig met de werving van een promovendus binnen het project. De uitgebreide vacature staat online en geeft ook enkele van de bredere doelstellingen weer.

Wat betekent deze leerstoel voor ESHCC?

De inzet en steun van de partners is vrij uniek en laat zien hoe ESHCC samenwerkt met het veld om grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. De leerstoel is het resultaat van doorlopende gesprekken over anti-racisme en inclusie. Vooral na de Black Lives Matter-protesten in juni 2020 en het racisme dat in het Europese voetbal aan het licht kwam. Het zal resulteren in innovatief onderzoek en mogelijkheden voor kennisexploitatie, waaronder mogelijkheden voor het opbouwen van netwerken op nationaal en internationaal niveau.

Wat hoop je te bereiken met deze leerstoel?

Racisme en sociale inclusie zijn complexe begrippen die op verschillende en interdisciplinaire manieren moeten worden aangepakt. Het onderzoek zal bijdragen aan theorievorming en zal zowel het Europese voetbal als de media in staat stellen de onderzoeksresultaten te gebruiken voor toekomstig beleid en initiatieven die moeten bijdragen aan een inclusievere voetbal- en mediacultuur.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Wij zijn momenteel bezig met de werving van een promovendus voor de komende vier jaar. Het onderzoek van deze promovendus zal de belangrijkste partners de inzichten opleveren die hen in staat stellen het inclusieve potentieel van voetbal te versterken. Bovendien voegen we een focus op voetbal toe, naast een focus op media die ten allen tijden aanwezig is. Momenteel zijn we, samen met collega's, bezig met het indienen van onderzoeksvoorstellen die betrekking hebben op deze snijvlakken. Dit kan nog meer onderzoeksmogelijkheden creëren.

ESHCC Decaan Martine van Selm over de aanstelling van Jacco van Sterkenburg:

"Onze collega Jacco is een internationaal vooraanstaand wetenschapper op het gebied van ras, voetbal, media en leiderschap. Momenteel leidt hij onder meer zijn NWO VIDI-project over racisme en gemediatiseerd voetbal, waarin hij het bestuderen van de perspectieven van voetballers, fans en leiderschap combineert met analyses van uitgezonden voetbal.

Jacco heeft ook een uitstekende staat van dienst als het gaat om valorisatie-activiteiten en samenwerkingsverbanden met maatschappelijke stakeholders. En hij is een veelgevraagd expert en commentator bij berichtgeving over sport en racisme in de media. Ik wens Jacco veel succes met zijn onderzoek en onderwijs binnen de afdeling Media en Communicatie, en met de verdere uitbouw van de maatschappelijke impactactiviteiten van onze school in zijn nieuwe hoedanigheid."

We zoeken een gemotiveerde promovendus die onderzoek wil doen op gebied van racisme en voetbal bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, samen met FARE, FIFPRO en UEFA. Lees de vacature op Academic Transfer.