Jean Monnet Chair voor Gijsbert Oonk

Portrait picture of Gijsbert Oonk

Dr. Gijsbert Oonk is recent bekroond met een Jean Monnet (ad Personam) leerstoel voor Migration, Citizenship and Identity. De Jean Monnet leerstoelen zijn een initiatief van de Europese Commissie om onderwijs, onderzoek en reflectie te promoten op het gebied van Europese integratie studies op instellingen voor hoger onderwijs. De leerstoel stimuleert onderwijs en onderzoek op het gebied van Global History, European Studies en National Identity door middel van het toekennen van een onderzoeksbeurs van 50.000 euro voor 3 jaar.

Gijsbert Oonk is directeur van het Sport and Nation onderzoeksprogramma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit interdisciplinaire onderzoeksprogramma richt zich op getalenteerde atleten met een migrantenachtergrond binnen de voetbal en de Olympische Spelen in de  context van veranderend burgerschap, ‘complexe nationaliteit problemen’ en elite migratie.

Gijsbert is ook een van de academische adviseurs van EUROCLIO (European Association of History Educators). De leerstoel zal het EUROCLIO programma inspireren: Engaging History Education through memories and legacies of Europe’s favourite sports. Dit programma wil historisch denken van jongeren bevorderen aan de hand van voetbal. De gedeelde geschiedenis van Europa genereert een sterk gevoel van saamhorigheid en verantwoordelijkheid. Dit gevoel kan actief burgerschap bewerkstelligen, vooral bij jongeren die vaak niet geïnteresseerd zijn in studie en geschiedenis. Een ander doel van het project is om een academisch boek te schrijven: What would you vote for in Utopia? Towards a just world in ten cases. De beoogde doelgroepen zijn studenten, geschiedenis leraren in het voortgezet onderwijs, journalisten en beleidsmakers.

Voor meer informative over Gijsbert Oonk en zijn publicaties, bekijk zijn persoonlijke pagina.