Kees Ribbens: Anti-nostalgie in nostalgische tijden?

Ribbens, Kees

Onlangs schreef Kees Ribbens voor Historici.nl een bericht over een nieuwe Tv-reclame van Eneco. De commercial begint in Rotterdam en laat zowel verstedelijkt Nederland vol hoogbouw zien, als het landelijk gebied. De kracht van deze commercial schuilt zich in het liedje dat de hedendaagse beelden met elkaar verbindt, stelt Kees Ribbens. Het Dorp, vertolkt door Wim Sonneveld; een lied waarvan de betekenis op prikkelende, actuele wijze wordt bijgesteld.

De nieuwe Eneco-commercial koppelt het door Sonneveld gezongen eerste couplet aan full colour beelden van vandaag, die zowel continuïteit als breuk belichamen. Maar bovenal lijkt de eigentijdse visuele invulling, die de geregistreerde ontwikkelingen als vanzelfsprekende en probleemloze vernieuwingen presenteert, haaks te staan op de geest van het liedje dat het verleden veel sterker koestert dan het heden.

Hoewel de Eneco reclame beaamt hoe goed de Nederlanders wel niet zijn met verandering, lijkt dit sentiment niet altijd online gedeeld te worden. Op GeenStijl.nl werd al snel de indruk gewekt dat de al te politiek-correct geachte commercial tot veel irritaties leidde. Ook op het YouTube kanaal van reclamebureau Dawn werd er negatief gereageerd. Gelukkig waren er daarentegen ook genoeg reacties die lieten weten geschrokken te zijn over de xenofobische en homofobische commentaren op de reclamespot.

Voor een uitgesproken groep heeft Nederland als overzichtelijk en onveranderlijk dorp een onmiskenbaar politiek karakter gekregen. Commerciële partijen zoals Eneco spelen in op dit sentiment door een tegenstellende visie te laten zien, waarbij door het tonen kenmerken en waarden van Nederland de emotie van de consument wordt aangesproken.

Meer informatie

Lees het volledige stuk van Kees Ribbens op Historici.nl

Klik hier voor de commercial