Marleen Hofland-Mol ontvangt promotiebeurs voor leraren

Portrait picture of Marleen Hofland-Mol

Na jaren een goudsmederij gehad te hebben koos Hofland bewust voor een hele andere richting: die van docent ondernemerschap in het mbo. Het opleiden tot vakman, de ambacht en het handwerk trokken haar aan. Maar wat is de waarde van ambacht? Hofland besloot na het lezen van een onderzoek van prof. Arjo Klamer over het creatieve ambacht in Nederland de master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit te volgen om deze vraag te onderzoeken.

Het ambacht krijgt de laatste jaren meer aandacht, ook vanuit het academisch veld. Een plaatselijk gebrouwen biertje, een uniek handgemaakt sierraad: de ambachtsman (of vrouw) wordt steeds meer gewaardeerd. Toch blijkt uit onderzoek dat in landen zoals Duitsland en Italië het ambacht meer wordt gewaardeerd dan in Nederland. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van ambacht, het ambachtsonderwijs en behoud van cultureel erfgoed. Vanuit dit perspectief heeft Marleen Hofland-Mol een onderzoeksvoorstel geschreven voor een vergelijkend onderzoek in Nederland en Duitsland met als titel ‘For what is worth - the value of arts and crafts in the Netherlands’. Het NWO heeft haar hiervoor de Promotiebeurs voor Leraren toegekend. Deze beurs stelt Hofland in staat om de komende vijf jaar als buitenpromovendus onderzoek te doen naar het creatieve ambacht. Dit onder begeleiding van prof. Arjo Klamer en dr. Anna Mignosa van de Erasmus School of History Culture and Communication.

Meer informatie over de promotiebeurs voor leraren en de gehonoreerde onderzoeksvoorstellen van deze ronde vind je op: https://www.nwo.nl/actueel/nieuws/2019/06/26-leraren-ontvangen-een-promotiebeurs.html