Na grensoverschrijdend gedrag ligt cancel culture op de loer

Dr. Simone Driessen geïnterviewd voor NOS
Sticker on lamppost saying "however I dress, wherever I go, yes means yes and no means no".

"Hoe heftiger de beschuldigingen, hoe feller mensen reageren”, vertelt dr. Simone Driessen aan NOS. Ze werd geïnterviewd over hoe men omgaat met personen die zich schuldig maken aan grensoverschrijdend gedrag. Simone is mediawetenschapper bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en doet onderzoek naar cancel culture.

Volgens Simone is cancelen geen nieuw verschijnsel, “maar door sociale media is het veel zichtbaarder geworden.”

Volgens haar is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. "Het lastige is dat er vaak nog niets is bewezen", zegt ze. "Iemand wordt ergens van beticht en als publiek denk je: dat kan niet door de beugel. Als gevolg daarvan wordt iemand geboycot."

Voor bedrijven bestaat geen uitgestippelde handelswijze in geval van grensoverschrijdend gedrag. “Het is een grijs gebied”, zegt Simone, “er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat je moet doen."

Lees het volledige artikel ‘beschuldigd en gecanceld’ op de website van NOS.\

Andere mediaverschijningen

Onderzoeker