Mediaonderzoekers Nel Ruigrok (Erasmus Universiteit Rotterdam), Vaas de Wit (voormalig student Media & Journalistiek aan ESHCC) en Nisanur Karadavut (Vrije Universiteit) onderzochten tijdens de afgelopen verkiezingscampagne 2172 TikTok video’s. Trouw publiceerde een uitgebreid artikel met de onderzoeksresulaten.
Wat blijkt? Er is een heus Wilders-effect op TikTok. De onderzoekers kwamen erachter dat filmpjes met Geert Wilders (ondanks dat hij zelf geen TikTok-account heeft) de meeste views en engagement opleveren.
Vijf conclusies uit het onderzoek:
- Lijstrekkers zijn belangrijker dan de partij;
- D66, Denk en FvD trekken de meeste aandacht;
- D66 houdt het luchtig en speelt in op TikTok trends;
- Meeste reacties op inhoudelijke fragmenten over buitenlands beleid;
- Talkshows zorgen voor zichtbaarheid Geert Wilders.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Ombudsman voor de publieke omroepen en is mede mogelijk gemaakt door het Commissariaat voor de Media en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het is deel van een reeks mediaonderzoeken tijdens de afgelopen verkiezingen, uitgevoerd door Ruigrok, De Wit en Karadavut. Kijk voor meer nieuws hieronder.
- Onderzoeker
- Meer informatie
- Gerelateerde content
