Nieuw themanummer over de betekenis van cultuurparticipatie

Tijdschriftcover van het themanummer Betekenis van Cultuurparticipatie in het tijdschrift Cultuur + Educatie
Cultuur+Educatie

Het themanummer Betekenis van cultuurparticipatie van het tijdschrift Cultuur+Educatie staat in het teken van actieve cultuurparticipatie voor beoefenaars zelf. Het nummer staat onder gastredactie van Evert Bisschop Boele, bijzonder hoogleraar bij Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), en Niels van Poecke, voormalig docent bij de afdeling Cultuurwetenschappen van ESHCC. Ook Janna Michael en Levin Stein, die in het recente verleden deel uitmaakten van dezelfde afdeling, werkten mee aan de publicatie.

De focus van het themanummer ligt op twee richtingen waarin Evert Bisschop Boele onderzoek doet: de betekenis van cultuurparticipatie, en dialogische kunst. In de inleiding van het themanummer gaat Evert in op de etnografische onderzoeksmethode die gebruikt wordt om de waarde die mensen toekennen aan hun kunstbeoefening te analyseren.

Verder wordt aan de hand van drie casestudies gekeken naar de waarde van cultuurparticipatiepraktijken voor deelnemers. De casestudies vertellen de verhalen van een lokale vertelgroep, de spoken word-scene en de Sacred Harp-revivalbeweging in Nederland en Duitsland.

Ten slotte wordt er in drie artikelen verkent in hoeverre de cultuursector zich associeert met een bredere doelgroep. Zo werpt Niels van Poecke een filosofische blik op het concept participatieve kunst op zich, observeert Janna Michael de dialoog tussen het Instituut voor Avantgardistische Recreatie WORM en de buurtbewoners, en duidt Karolien Dons de ethische aspecten van dialogische kunst.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen