Noordzij, van Eijck en Berkers winnen NSV Artikelprijs

met het artikel Ik ben niet zo rijk, misschien wel gelukkiger: Interpretatiewijzen van portretteringen van sociale klassen in realitytelevisie, wonnen Kjell Noordzij (recent afgestudeerd aan de Research Master Sociology of Culture, Media and the Arts), dr. P.P.L. Berkers en prof.dr. C.J.M. van Eijck onlangs de NSV artikelprijs.

Het onderzoek

In hun onderzoek ontwierpen zij een experiment om na te gaan of mensen uit bepaalde sociale klassen dezelfde (of juist andere) dingen waarnemen in realitytelevisie dan mensen uit andere sociale klassen. Hiermee pakken zij de assumptie aan dat mensen dezelfde dingen op dezelfde wijze waarnemen en beleven.

Jurycommentaar

Hoewel de jury de beperkingen van het onderzoek erkent, het onderzoek werd uitgevoerd onder twaalf respondenten, waarderen zij de vernieuwende opzet en het belang van deze wijze van sociologiebeoefening. Een van de commentaren zegt dan ook: “Door mensen van verschillende klassen naar mensen van andere klassen te laten kijken en daarover vragen te stellen is een techniek die aanmerkelijk meer inzicht oplevert dan wanneer alleen naar de inhoud zou zijn gevraagd, of wanneer respondenten alleen gevraagd zou zijn welke programma’s zij bekijken.

De NSV artikelprijs

De NSV Artikelprijs wordt tweejaarlijks uitgereikt en gaat naar het beste artikel dat is gepubliceerd in één van de vier Nederlandstalige wetenschappelijke Sociologie tijdschriften:

• Beleid en Maatschappij
• Mens en Maatschappij
• Sociologie
• Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken

De redactie van ieder tijdschrift draagt één artikel uit het eigen tijdschrift voor om mee te dingen naar de prijs. Ook levert elke redactie één afgevaardigde voor de jury, die wordt aangevuld met een onafhankelijke voorzitter en een secretaris vanuit het NSV-bestuur. De juryleden mogen niet stemmen over de inzending van het eigen tijdschrift.

Op de persoonlijke pagina van dr. P.P.L. Berkers en prof.dr. C.J.M. van Eijck is meer informatie te vinden over hun werk.