NWO-Vidi voor Dr. Amanda Brandellero

De NWO-vidi’s van 2018 zijn uitgereikt aan zes getalenteerde onderzoekers van de Erasmus Universiteit. Een van de leauraten is Amanda Brandellero, werkende binnen de ESHCC binnen het Arts and Culture departement.

Over het project: ‘Crafting Future Urban Economies’

Hoe kan vakmanschap en lokale productie potentieel een verschuiving richting een meer circulaire vorm van ‘urban manufacture’ creëren? Het creëren en hergebruiken van dingen evenals het werken met je handen, heeft een vernieuwde aantrekkingskracht gekregen als een betekenisvolle, en expressieve activiteit om middelen verantwoordelijk te managen, en als alternatief voor massaproductie. Werkplaatsen en beurzen gericht op craft verschijnen in steden over de hele wereld. Maar in welke mate kan deze wedergeboorte van vakmanschap ons helpen om de volgende twee problemen op te lossen: het versterken van lokale economieën in post-industriële steden welke hun eigen unieke, lokale historie aan het bouwen zijn, samen met het versterken van een transitie richting een circulaire en duurzame vorm van productie en consumptie?

Door een Europa-gerichte blik, onthult dit project hoe waardes en praktijken van lokaal vakmanschap omarmt kunnen worden door steden om een transitie richting een meer circulaire vorm van productie en consumptie te ondersteunen.

Universitair Docent

De NWO-Vernieuwingsimpuls Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Binnen de Vernieuwingsimpuls zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.
In totaal dienden in deze Vidi-ronde 443 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn nu 85 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 19 procent.