Pauwke Berkers benoemd tot hoogleraar Sociologie van Populaire Muziek

Portrait of Pauwke Berkers

Pauwke Berkers is benoemd tot hoogleraar bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) per 1 December 2021. Pauwke is nu hoogleraar Sociologie van Populaire Muziek, specifiek in relatie tot Inclusie, Welzijn en Veerkracht, binnen de afdeling Cultuurwetenschappen. Pauwke vertelt meer over zijn ambities in dit interview.

“Mijn overkoepelende doel is om bestaand onderzoek over populaire muziek te gebruiken en integreren door een duidelijke koers uit te zetten om de zichtbaarheid van ESHCC en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) te stimuleren als leidende centra voor de sociologische studie van populaire muziek.”

Wat is het doel van jouw leerstoel? 

Deze leerstoel is bedoeld om onderzoek en onderwijs van ESHCC te versterken met betrekking tot de sociologische studie van populaire muziek.

Sociologische interesse in muziek dateert terug naar de geboorte van de discipline. Dit blijkt uit werken van Max Weber, W.E.B. Du Bois, en Georg Simmel. Culturele sociologen zoals Pierre Bourdieu, Howard Becker, Tia DeNora, Richard Peterson en Angela McRobbie hebben populaire muziek bestudeerd om klassieke sociologische thema’s als sociale ongelijkheid, onttovering en sociale cohesie aan te kaarten.

Voortbouwend op hun fundamentele sociologische denken, is populaire muziek een groeiend onderzoeks- en onderwijsveld binnen ESHCC.

Wat betekent deze leerstoel voor ESHCC?

Het doel van mijn leerstoel is om deze versnipperde pogingen te gebruiken en te integreren door een duidelijke koers uit te zetten om de zichtbaarheid van ESHCC te stimuleren als leidend centrum voor de sociologische studie van populaire muziek.

De titel van de leerstoel – Sociologie van Populaire Muziek – is gekozen om de focus en aanpak ervan te benadrukken: de productie van en kijk op populaire muziek in relatie tot en ingebed in de maatschappij, daarbij gebruik makend van theorieën en methodes met name – maar niet alleen – ontleent aan culturele sociologie.

The specialist-subtitel – Inclusie, Welzijn, en Veerkracht – werd toegevoegd om mijn expertise en onze collectieve ambitie in deze velden te reflecteren, maar ook om een focus uit te spreken op de bijdragen die populaire muziek kan maken om drie grote sociale vraagstukken aan te kaarten en wellicht op te lossen.

Wat hoop je te bereiken met deze leerstoel?

Mijn overkoepelende doel is om bestaand onderzoek over populaire muziek te gebruiken en integreren door een duidelijke koers uit te zetten om de zichtbaarheid van ESHCC en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) te stimuleren als leidende centra voor de sociologische studie van populaire muziek. Samen met mijn collega’s wil ik de opkomende Rotterdamse Populaire Muziek Studies onderzoeksgroep formaliseren en verder ontwikkelen, om zo een samenwerkende en ondersteunende plek voor junior en medior academici te creëren waar zij hun werk kunnen presenteren, fondsen aan kunnen vragen en impactactiviteiten kunnen ontwikkelen. Maar ook om plannen te ontwikkelen om de samenwerking met Codarts Rotterdam verder te institutionaliseren en om maatschappelijke partners bij de onderzoeksgroep te betrekken om maatschappelijke impact te garanderen.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Een aantal van mijn plannen voor de nabije toekomst als leerstoelhouder zijn een Horizon Europe aanmelding inleveren over een competitief, eerlijk en duurzaam Europees muziekecosysteem; werken aan onze NWO KIEM en Erasmus Trustfonds projecten over veerkracht en toekomstscenario’s van de populaire muziekindustrieën; de ontwikkeling van ons academische programma bij Eurosonic-Noorderslag getiteld ESNScience; en de redactie van een boek met ons HERA FestiVersities team genaamd ‘Remaking Culture and Music Spaces: Affects, Infrastructures, Futures (Routledge, 2023)’.

Professor

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen