Peter Nikken in RTL Nieuws: “Advertenties in kinderapps zijn schadelijk.”

Portrait of Peter Nikken

Prof. Dr. Nikken, deskundige op het gebied van jeugd, media en mediaopvoeding, sprak met RTL Nieuws over de schadelijkheid van advertenties in kinderapps. Van de 135 kinderapps die werden bestudeerd, bleek elke gratis app voor kinderen onder de 5 jaar reclames te bevatten.

De hoge aantallen advertenties in apps voor kinderen is zeer zorgwekkend volgens de hoogleraar. “Die reclames kunnen negatieve effecten hebben. Zeker in educatieve apps. Als kinderen geconcentreerd iets proberen te leren verstoren de advertenties het leerproces.”

Kinderen worden misleid en verleid door de reclames, terwijl reclames op televisie na een programma komen, verschijnen ze in apps onverwachts beeldvullend. Daardoor kunnen kinderen er niet aan ontsnappen. Volgens Nikken kunnen kinderen onder de 8 jaar ook moeilijk de advertenties herkennen, waardoor zij makkelijker te verleiden zijn. Het is daarom belangrijk dat de Reclame Code Commissie toeziet op de advertenties, echter gaat het vaak om internationale apps. Daarbij is het juridisch gezien complex wie de rechten heeft om ze te verbieden.