POPLIVE presenteert Het grote live publieksonderzoek

Pop concert: dark silhouettes, red colors, mist and hands in the air

Waarom bezoeken we popconcerten en –festivals? En hoe vaak doen we dat? Wat is het favoriete poppodium van de livemuziek consument, en het favoriete festival? Hoe denkt de concertbezoeker over smartphonegebruik tijdens de show? En storen we ons tijdens concerten nu echt massaal aan kletsende medebezoekers? Martijn Mulder van POPLIVE (ESHCC) zocht het antwoord op deze en andere vragen en heeft de uitkomsten gebundeld in Het Grote LIVE Publieksonderzoek. Ook werd hij over dit onderzoek geïnterviewd in een radioprogramma van KINK.

Na een paar maanden van Covid-19-maatregelen zou je het bijna vergeten, maar 2019 was een topjaar voor de Nederlandse livemuziekindustrie, misschien zelfs wel het beste jaar ooit. Miljoenen mensen bezochten concerten – van kleinschalige huiskamerconcerten tot in De Kuip – en muziekfestivals in alle soorten en maten. Aanleiding voor POPLIVE om wat meer inzicht te krijgen in die live bezoeker: wie zijn het, waarom geven ze massaal geld uit aan livemuziek en hoe denken ze over hun eigen gedrag en dat van medebezoekers tijdens een optreden? De oproep om mee te werken aan dit onderzoek, die door o.a. Mojo Concerts en Festivalinfo.nl gedeeld werd, werd door veel concert- en festivalbezoekers beantwoord, waardoor de resultaten een betrouwbaar beeld geven van de Nederlandse livemuziekconsument.

Het onderzoek is uitgevoerd in 2019 bevat cijfers over o.a. de bezoekfrequentie en -motieven van concerten en festivals, de favoriete podia en festivals en over een aantal terugkerende discussiepunten over bijvoorbeeld betaalsystemen en praten tijdens conceten.

Meer informatie

Martijn Mulder

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen