Proefschrift van Laurie Slegtenhorst (ESHCC) benoemd in artikel van de Gelderlander

Laurie Slegtenhorst

Op 3 oktober a.s. promoveert onderzoeker Laurie Slegtenhorst van de Erasmus School of History, Culture & Communication op haar proefschrift Echte Helden: De popularisering van de Tweede Wereldoorlog in Nederland sinds 2000. In de Gelderlander werd afgelopen weekend haar proefschrift benoemd in een artikel over oorlogstoerisme. 

Ruim drie miljoen mensen bezoeken jaarlijks een van de vele oorlogsmusea in Nederland. De musical ‘Soldaat van Oranje’ trok al bijna drie miljoen bezoekers en duizenden mensen doen mee met herinneringsevenementen zoals vorige week de Airborne Wandeltocht in Oosterbeek. 75 jaar na dato is de oorlog big business. 

Slegtenhorst constateert in haar onderzoek een aantal ontwikkelingen in oorlogstoerisme. ,,Er is steeds meer bijgekomen. Er zijn meer evenementen en die worden gekoppeld aan bestaande evenementen zoals de Vierdaagse. Dat gebeurt om meer mensen te bereiken die normaal niet naar het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek zouden gaan.” De onderzoeker concludeert dat de huidige generatie geïnteresseerd is in de oorlog, maar wel een ‘authentieke’ beleving wil ervaren. ,,Het is allemaal spectaculairder geworden. Neem de musical Soldaat van Oranje waarbij mensen letterlijk meedraaien met de avonturen van Erik Hazelhoff." Daarnaast ziet de onderzoeker dat er meer aandacht is voor andere perspectieven. In moderne films en musicals wordt niet meer alleen simpelweg gedacht in zwart en wit, maar is de werkelijkheid vaak grijs. 

 

Lees het gehele artikel op de website van de Gelderlander.

 

 

Onderzoeker
Faculteit
Erasmus School of History, Culture and Communication