Promotie Carolina Dalla Chiesa

Portrait picture of Carolina Dalla Chiesa

Op 7 oktober 2021 verdedigt C. Dalla Chiesa haar proefschrift, getiteld: ‘Crowdfunding Culture: Bridging Arts and Commerce’.

Dit proefschrift combineert hoofdstukken en op artikelen gebaseerde analyses over crowdfunding vanuit drie verschillende perspectieven: economisch, symbolisch en institutioneel. Via een interdisciplinaire benadering belicht dit proefschrift het fenomeen crowdfunding vanuit verschillende methodologieën en conceptuele perspectieven. Het geeft een beeld van crowdfunding als een fenomeen dat geworteld is in lokale, materiële, commerciële en niet-commerciële motieven.

Zoals uiteengezet in de verschillende secties, versterkt crowdfunding verschillende culturele markten door middel van een innovatief platform dat projecten en donateurs of investeerders bij elkaar brengt. In de creatieve industrie gaat het voornamelijk om kunstenaars, onafhankelijke makers, zowel professionals als amateurs die op zoek zijn naar geld vooraf voor het realiseren van nog niet gerealiseerde producten, culturele evenementen en liefdadigheidsinitiatieven. Het biedt concrete middelen voor culturele projecten: voor niet-commerciële inspanningen biedt crowdfunding de mogelijk voor fan-investeerders, donateurs of enthousiastelingen om nieuwe projecten door middel van kleine maar talrijke geldelijke bijdragen te ondersteunen; voor commercieel gedreven projecten voedt crowdfunding innovatiegedreven consumenten, early adopters en investeerders wier motivatie om toegang te krijgen tot nieuwe goederen en diensten niet alleen gebruikswaarde omvat, maar ook sterk prosociaal gedrag.

Promovendus

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Senaatszaal, 1e verdieping Erasmus Building, locatie campus Woudestein. De ceremonie zal exact om 15.30 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Livestream link: https://eur.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=b2492a58-fc7c-4675-8ec7-ada5010406b4