Promotie Marianne Klerk over vroegmoderne populaire terminologie van staatsbelangen

Promotie Marianne Klerk over vroegmoderne populaire

Op 27 oktober a.s. promoveert Marianne Klerk (Middelburg, 1985) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op haar proefschrift Reason of State and Predatory Monarchy in the Dutch Republic, 1638-1675. The Legacy of the Duc de Rohan.

In deze dissertatie re-interpreteert zij de vroegmoderne populaire terminologie van staatsbelangen, niet als een objectieve en seculiere theorievorming over staatsvorming, maar als een polemische taal die ingaat op zeer praktische en acuut politieke problemen voortgebracht door de Europese militaire competitie.

Daarbij benadrukt zij de erfenis van het werk van Henri Duc de Rohan voor latere Europese geschriften over staatsbelangen, die een gelijksoortige focus op de – wat zij noemt – roofzuchtige monarchie delen en zodoende een nieuw subgenre van politiek denken vormen.

Promotor: Professor Robert von Friedeburg (Erasmus University Rotterdam)
Tweede promotor: Professor Conal Condren (University of New South Wales)

Over Marianne Klerk

Tijdens haar vijfjarig Ph.D.-onderzoek heeft Klerk diverse vakken gedoceerd binnen de bachelor Geschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Vanaf oktober dit jaar is zij werkzaam als postdoctorale onderzoeker in het project The Fiscal Military System, 1580-1850 aan de Universiteit van Oxford.