Promotie Mayke Groffen

Portrait of Mayke Groffen

Op 18 november 2021 verdedigt M.A.C. Groffen haar proefschrift, getiteld: ‘Collecting Contemporary Home Life’.

IKEA’s interieur ensembles zijn op zijn zachtst gezegd een succesvolle commerciële attractie: de moderne composities worden over de hele wereld in hun geheel verkocht. ‘Funda-verslaving’ is bovendien geen zeldzaam verschijnsel in Nederland en de ontwikkeling van ‘het Funda huis’, een virtueel huis ontworpen op basis van het zoekgedrag op de Funda website, is een duidelijke vertakking van deze praktijk. Vandaag de dag gebruiken meubelwinkels, bouwbedrijven en makelaars moderne stijlkamerachtige opstellingen om kopers te verleiden.

Tegelijkertijd zijn musea steeds meer geoccupeerd met eigentijdsheid en suggestieve samenstellingen. Vroeger verzamelden musea retrospectief: terugkijkend naar het verleden behielden ze items met historische waarde. Maar er is een toenemende focus op het heden: op wat nu relevant is. En die relevantie wordt niet meer uitsluitend gedefinieerd in termen van bijzonderheid, maar omvat juist ook het gewone, het alledaagse en de grote variatie daarin. Deze museale belangstelling voor het ‘verzamelen van de huidige tijd’ blijft echter vrij vaag: er mist overeenstemming is over de manier waarop dat dan moet, over doelstellingen en zelfs over de definitie van dat begrip. Conservatoren worden geconfronteerd met moeilijke keuzes over welke dingen geselecteerd moeten worden, en of zij wel de juiste persoon zijn om zulke beslissingen te maken. Groffen’s onderzoek situeert zich in dit spanningsveld. In haar proefschrift gaat ze op zoek naar een strategie die conservatoren van cultuurhistorische collecties kan steunen tijdens het verzamelen van het hedendaagse huiselijk leven.

Afbeelding van mensen in hun woonkamer
Bewoners van het Poortgebouw in hum gemeenschappelijke woonkamer, gefotografeerd door Malou van den Berg in 2018. Collectie Museum Rotterdam, inventarisnummer 91693.4

Het is, zegt Groffen, opvallend dat musea het idee van een moderne stijlkamer gemist lijken te hebben. Het boek analyseert drie commerciële bedrijven: de geënsceneerde woninginterieurs van IKEA, de nieuwbouwwoningen in BAM’s Homestudios en het Funda Huis. Om een haalbare verzamelstrategie te ontwikkelen voor cultuurhistorische musea, beschouwt Groffen deze cases door de ogen van een museumconservator. Wat kunnen musea leren van deze bedrijven?

Promovendus
Mayke Groffen

De openbare verdediging zal plaatsvinden in de Senaatszaal, 1e verdieping Erasmus Building, locatie campus Woudestein. De ceremonie zal exact om 13.00 uur beginnen. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.