Sandra Manickam ontvangt Women in Science Awards

Op 21 november zijn de Nederlandse ‘For Women In Science’-beurzen 2019 uitgereikt aan topwetenschappers. Sandra Khor Manickam heeft een beurs ter waarde van 25.000 euro in ontvangst mogen nemen. Met deze beurs kan ze haar onderzoek vooruit helpen door een semester te verblijven aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW), in Amsterdam.

Het internationale programma For Women in Science is een samenwerking tussen L’Oréal en Unesco, met als motto ‘The world needs science, science needs women’. Het programma bestaat sinds 1998 en reikt prijzen uit aan uitzonderlijke vrouwelijke onderzoekers werkzaam in de exacte wetenschappen. De afgelopen 21 jaar hebben meer dan 3100 vrouwen, afkomstig uit 115 landen, een beurs of onderscheiding gekregen. Drie van hen zijn inmiddels Nobelprijswinnaars.

Sandra Khor Manickam (1978) is onderzoeker en universitair docent werkzaam aan de Erasmus School of History, Culture and Communication van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als historica werkt zij op het snijvlak van geschiedenis, antropologie en medische wetenschappen. Haar onderzoek richt zich op de soms beladen relatie tussen ras en genetica, die enerzijds baanbrekende inzichten biedt in biomedisch onderzoek en anderzijds van oudsher wordt ingezet als voedingsbron van rassendiscriminatie. De manier waarop gekeken wordt naar de relatie tussen ras en genetica kent grote verschillen wereldwijd en is bepalend voor hoe innovaties in genetisch onderzoek ontvangen worden in de samenleving. De tijd aan het NIAS gebruikt Manickam om een Europese subsidieaanvraag te ontwikkelen op basis van een comparatieve analyse van vijf landen.

Meer weten? Lees het hele artikel via de Persgroep of via Unesco.

Universitair Docent

Klik hier om het filmpje van Sandra Manickam te bekijken.