Speelgoedsoldaatjes en de Tweede Wereldoorlog

Speelgoedsoldaatjes

Geïnspireerd door de uiteenlopende kerstcadeaus schreef Prof. dr. Kees Ribbens een blog post over de onvermijdelijke positie van de Tweede Wereldoorlog in de hedendaagse populaire cultuur.

Elk jaar weer struinen we masaal fysieke en virtuele etalages af, op zoek naar kerstcadeaus. Kibbens bezocht de Big Bazar en vond daar, te midden van rekken vol speelgoed, zakjes speelgoedsoldaatjes. Hij kocht er drie. Elk zakje bevatte een andere kleur speelgoedsoldaatjes en een vlag.

Na het openen van de zakjes vallen twee dingen al gauw op. Ten eerste wordt al snel duidelijk dat de vlaggen niet bij de soldaatjes passen. Het zakje dat de Britse vlag bevat heeft geen Britse soldaatjes, de soldaatjes zijn juist onmiskenbaar Duits. Ten tweede tonen de militaire figuren geen strijders in hedendaagse uitrusting, maar historische voorbeelden, namelijk de uitrusting van de militairen in de Tweede Wereldoorlog.

Wat Ribbens concludeert is dat het terugvallen op de periode tussen 1939 en 1945 extra curieus voelt, juist omdat de Tweede Wereldoorlog niet expliciet genoemd wordt bij deze decembercadeaus. In hoeverre weten kinderen, als beoogde consumenten in verschillende landen, eigenlijk waar ze mee spelen en aan welke geschiedenis ze (vermoedelijk onbewust) refereren? Gelukkig wil het cliché van de decembermaand ook dat we deze periode gebruiken om een moment stil te staan bij ons eigen bestaan, zelfs indien de aanleiding onbetekenend lijkt.

Meer informatie

Lees hier de volledige blogpost