Symposium: 'Genocide getekend'

De publicatie van Art Spiegelman’s graphic novel Maus markeerde het zichtbare begin van een nieuw historiografisch genre: de graphic novel over de Holocaust. Na Maus volgden vele stripverhalen en graphic novels over de Holocaust en andere genociden. Sommige publicaties waren historisch correct en werden gretig opgepakt in het onderwijs. Andere waren veeleer fictief en ietwat smakeloos, en stelden het genre op de proef.

Historici, stripliefhebbers, docenten en studenten kennen het medium van het beeldverhaal door klassiekers als Van nul tot nu, De Ontdekking en De Zoektocht. Ook internationaal werk van Art Spiegelman en Joe Sacco kan rekenen op een breed publiek. Met de popularisering van het genre groeide ook de diversiteit. Maar zware en complexe thema’s zoals genocide laten zich moeilijk populariseren. Dat dit in sommige gevallen toch goed gelukt is komt mede door artistieke integriteit en het zorgvuldig gebruik van historisch bronnenmateriaal.

Het NIOD organiseert in samenwerking met de Anne Frank Stichting het symposium ‘Genocide getekend’. Dit symposium besteedt aandacht aan kwalitatief indrukwekkende comics en graphic novels over de Holocaust en andere genociden, maar verkent ook de rafelranden van het genre. Wat zijn de grenzen aan de verbeelding van massamoord, en hoe herken je een politiek geladen narratief? En kan beeldtaal ook bijdragen aan inzicht in actuele conflictsituaties?

Tijdens dit symposium is er veel aandacht voor de representatie van genociden in comics en graphic novels, maar ook voor het gebruik van stripboeken als historische bron of als lesmateriaal, als aanvulling op reguliere literatuur en ander vormen van documentatie. Met lezingen en workshops van onder andereKees Ribbens, Laurike in ’t Veld, Rik Spanjers en Eric Heuvel.

Het symposium is bedoeld voor historici, docenten en opleiders, studenten en natuurlijk stripliefhebbers. Het volledige programma is te vinden in de bijgevoegde uitnodiging. Deelname is kosteloos, aanmelding is verplicht via aanmelden@niod.knaw.nl.

Datum: vrijdag 1 april 2016
Tijd: 9:30-17:00 uur
Locatie: Het Huis Utrecht, Boorstraat 107, Utrecht
Bijkomende info is te vinden in de flyer.