Tina van der Vlies ontvangt NWO Rubicon Grant voor onderzoek naar geschiedenisonderwijs

Tina van der Vlies ontvangt een Rubicon-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor haar onderzoeksproject ‘Why school history matters: public debates on history education, 1920-2020’. Van alle ingediende aanvragen in het domein Sociale en Geesteswetenschappen werd haar aanvraag het beste beoordeeld en kreeg de eindkwalificatie 'zeer goed'.

In de aankomende twee jaar zal Van der Vlies onderzoeken waarom ideeën over doelen van geschiedenisonderwijs in Engelse en Nederlandse massamedia veranderen. De resultaten bieden noodzakelijke achtergrondinformatie voor huidige maatschappelijke debatten over de rol van geschiedenis op school. In het kader van dit project zal ze samenwerken met the University of Cambridge, Faculty of Education.

Tina van der Vlies: "Ik ben erg blij, vereerd en dankbaar voor deze prachtige kans. Tot op heden bestaat er geen systematisch en longitudinaal onderzoek naar publieke discoursen over de doelen van schoolgeschiedenis. Het is hard nodig om deze leegte op te vullen. Een vergelijkend, historisch en op bronnen gebaseerd onderzoek naar dit onderwerp heeft potentie om de huidige explosieve debatten over schoolgeschiedenis te ontzenuwen door inzicht te geven in patronen en ontwikkelingen."

Het Rubicon-programma is onderdeel van het NWO Talentprogramma. Het stelt talentvolle wetenschappers, die recent zijn gepromoveerd, in staat om gedurende een periode van 1 tot 2 jaar ervaring op te doen bij een buitenlands topinstituut.