Van Sterkenburg in Nieuwsuur om te praten over racisme in voetbal

Portrait picture of Jacco van Sterkenburg

De racistische bejegening van Excelsior-voetballer Ahmad Mendes Moreira door supporters van FC Den Bosch in een competitiewedstrijd in het betaald voetbal afgelopen zaterdag 16 november was de afgelopen dagen een veelbesproken onderwerp in het Nederlandse en buitenlandse nieuws. Daarbij ging het niet alleen om het gedrag van de supporters, maar ook om de aanvankelijk bagatelliserende reactie op de gebeurtenissen van club en coach van FC De Bosch.

Het programma Nieuwsuur besteedde er 18 november uitgebreid aandacht aan. Universitair hoofddocent Jacco van Sterkenburg was te gast in de studio om duiding te geven aan de gebeurtenissen: https://nos.nl/nieuwsuur (vanaf minuut 6).

Het onderwerp stond ook in de belangstelling van landelijke dagbladen. Zo besteedden onder andere het Algemeen Dagblad en de Volkskrant er aandacht aan. Zij putten daarbij uit een recent gepubliceerde rapportage over racisme in het profvoetbal, dat van Sterkenburg publiceerde samen met Agnes Elling van het Mulier Instituut en Fiona Harmsen van Be.People (oktober 2019): www.kennisbanksportenbewegen.nl.

De betreffende krantenartikelen zijn hier te vinden:

Algemeen dagblad
Racisme in het profvoetbal: ‘Ik vond een banaan in mijn tas na het douchen’

De Volkskrant
Racisme op het voetbalveld: openlijk en bedekt

NRC
Racisme sluimert altijd in de samenleving, dus ook in voetbal

Trouw
‘Al ben je Johan Cruijff, als je discrimineert, krijg je van mij rood’

Nederlands dagblad
Zelfbeeld van Nederlanders over racisme is te positief

Universitair Hoofddocent