Veerkracht van de popsector in Nederland

Bas Czerwinkski

We hebben muziek hard nodig, juist in een crisis. Maar de muziekindustrie – en alle culturele industrieën – hebben het erg zwaar op dit moment. Pauwke Berkers onderzoekt wat de langetermijngevolgen zijn van de coronacrisis op de muzieksector, wat ervan overblijft, en hoe de sector veerkrachtiger kan worden.

En, overleeft de muzieksector de coronacrisis?

“De sector zal als geheel zeker overleven, maar in afgeslankte vorm. Echter, niet iedere artiest zal de crisis overleven. Reeds voor de crisis bestaande problemen worden uitvergroot. We zien al dat mensen zich laten omscholen. Anderzijds snakt de samenleving naar livemuziek. Uit ons onderzoek blijkt dat muziek een grote rol kan spelen in het verbeteren van persoonlijk en sociaal welzijn, dat zeker in tijden van fysieke isolatie gemist wordt.”

Portrait Pauwke Berkers (Square)

"De samenleving snakt naar livemuziek"

Pauwke Berkers

Universitair Hoofddocent Sociology of Art and Culture

Wat gaan jullie precies doen?

“Samen met Frank Kimenai, Britt Swartjes, Femke Vandenberg, Julian Schaap en anderen, doe ik onderzoek naar de veerkracht van de popsector in Nederland. En daarmee samenhangend, hoe popmuziek kan bijdragen aan individuele en maatschappelijke gezondheid.”

Wat verwacht je dat eruit komt? Heb je suggesties hoe de muzieksector zou kunnen transformeren?

“We verwachten dat de sector nu nog met name bezig is met het korte termijn van overleven. De crisis biedt echter ook een goede gelegenheid om veranderingen op de midden en lange termijn in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het versterken van de positie van de maker, eerlijkere verdeling van het geld dat in de sector wordt verdiend, of het vergroten van diversiteit en inclusiviteit. We verwachten ook een rol voor de muzieksector in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen als verduurzaming en vergroten van sociale cohesie. Al deze transformaties dragen bij aan de veerkracht van de sector.”

Is dit onderzoek straks op andere culturele sectoren van toepassing?

“We onderzoeken de toepassingen op andere sectoren, en denken met name aan andere (live) podiumkunsten die ook hard geraakt zijn, zoals theater. Met name de positie van livestreams als ‘het nieuwe normaal’ is een interessant onderzoeksonderwerp.”

Universitair Hoofddocent

Erasmus Universiteit Rotterdam is trots op de impact die onderzoekers hebben in coronatijd. Lees meer over ons coronagerelateerde onderzoek.