Waarom blijven mensen fan als hun idool is veroordeeld?

Mediaonderzoeker Simone Driessen aan het woord
Evenement Rotterdam Ahoy
Charles Batenburg

Het is je vast niet ontgaan. Rapper Lil Kleine wordt beschuldigd van het mishandelen van zijn vriendin. Een kwalijke zaak! Toch blijft een deel van zijn fans trouw aan de rapper. Hoe is dit mogelijk? Tijdens een interview bij Studio Erasmus legt mediawetenschapper Simone Driessen uit hoe het kan dat mensen fan blijven van hun idool, zelfs als diegene zich schuldig maakt aan grensoverschrijdend gedrag of is veroordeeld.

Lastig om je idool vaarwel te zeggen

Volgens Driessen is dit een complexe situatie. Mensen die lange tijd een band hebben opgebouwd met hun idool vinden het lastig om hun idool zomaar aan de kant te zetten. Zelfs als ze erachter komen dat hun ster zich misdraagt.  Als voorbeeld geeft Driessen de Harry Potter-boeken geschreven door J.K. Rowling. De homofobe Twitteruitspraken van de schrijfster brachten veel emotie los bij haar lezers. Dit zorgde voor twijfel bij de Harry Potter-fans: moesten ze hun geliefde boeken weggooien of niet?

Simone Driessen
Arie Kers

Social media spelen grote rol in cancelcultuur

Cancelen is het ‘cultureel boycotten’ van een persoon. Dit gebeurt bij gedrag dat niet door de beugel kan. Als gevolg wordt muziek niet meer gedraaid, worden spullen uit de handel genomen en samenwerkingen stopgezet. Volgens Driessen is de cancelcultuur een machtsspel: “Iemand grijpt de kans om een artiest in de ban te doen. Vaak kan het slachtoffer zich helemaal niet verweren.”

In de uitzending van BOOS is er een hele duidelijke machtspositie. “De meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat het grensoverschrijdend gedrag dat bij The Voice is gebeurd niet kan. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn wanneer iemand gecanceld wordt.”

Social media spelen vaak een grote rol in de cancelcultuur. “Dat laat de BOOS-uitzending zien. Traditionele media hadden dit programma waarschijnlijk nooit kunnen maken. Iemand als Tim Hofman kan dit wel mede door zijn community op sociaal media. Dat mechanisme dat eraan ten grondslag ligt, maakt het voor ons wetenschappers heel interessant. Hoe ernstig het ook is waar hij over bericht.”

Kijk het interview op ons YouTube-kanaal
Onderzoeker

Lees artikel van de NOS over de cancel culture hier

Lees artikel van het RTL Nieuws over Lil Kleine hier