Waarom willen we weten wat bekende mensen vinden van zaken als de oorlog tussen Israël en Hamas?

couple hugging while looking at smartphone on the beach

Op social media hebben verschillende bekende personen zich uitgesproken over de oorlog tussen Israël en Hamas. De laatste jaren zie je steeds vaker dat deze groep zich uitspreekt bij grote, maatschappelijke thema's. Waarom we steeds vaker deze meningen verwachten van onze idolen en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn, vertelt dr. Simone Driessen van ESHCC aan EenVandaag.

Verwachtingspatroon

Activisme onder bekende mensen is geen nieuw concept, zo bezongen Bob Dylan en Boudewijn de Groot hun afkeer tegen de Koude Oorlog al in de Jaren 60. De afgelopen jaren heeft zich een nieuwe invloedrijke groep aangesloten bij het scala van celebrities: de influencer. Zo ziet men dat ook deze “online” groep de laatste jaren steeds vaker een duidelijke mening deelt over complexe, maatschappelijke onderwerpen. Waaronder nu dus de oorlog tussen Israël en Hamas. Er is dan ook sprake van een bepaald verwachtingspatroon, vertelt assistent professor Media & Popular Culture Simone Driessen.

"Als een celebrity zich normaal wel uitspreekt en nu stil blijft, stellen fans daar wel vragen over. Vooral bij jongere generaties speelt dit. Zij lijken zich meer bewust te zijn van het activisme in de wereld."

De keerzijde

Echter stelt Simone ook dat het delen van een mening een keerzijde kan hebben wanneer deze niet overeenkomt met de persoonlijke meningen van fans. Zo geeft ze als voorbeeld Taylor Swift. De bekende zangeres sprak zich een aantal jaar geleden uit als voorstander van een meer links, progressiever denkbeeld, wat bij veel van haar conservatieve fans niet in de smaak viel. Fans boycotten hun idool en er werden zelfs cd's van Swift vernietigd, weet Driessen.

"Het zal een kleine impact hebben gemaakt op zo'n groot idool, maar die fans ben je dan toch kwijt. En fans zijn toch je inkomstenbron."

Daarnaast wordt er ook gesteld dat er een algeheel gevoel is dat wij, het publiek, deze celebrities bekend hebben gemaakt en er nu dan ook iets wordt terugverwacht. Zo ontstaat er de veronderstelling dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om hun mening te delen. Helaas, wordt deze groep dan ook het recht ontnomen dat ze iets niét kunnen weten.

Waarde van de boodschap

De impact die het ergens over uitspreken als bekend persoon daadwerkelijk heeft is iets waar we niet omheen kunnen. Of het nu gaat om oorlog, racisme of het klimaat. Met name in de internationale omgeving is deze impact goed te zien. Niet alleen wordt er meer informatie over bepaalde onderwerpen verspreid, maar in sommige gevallen kan het zelfs leiden tot een vermelding in de politiek. Hoewel deze groep dus kan helpen in het duidelijk verwoorden van meningen over gevoelige situaties, blijft het belangrijk om kritisch te kijken naar de bron. Zo is het belangrijk om te onthouden dat misinformatie ook wordt gedeeld door bekende mensen. De consequenties die hieraan mogelijk vastzitten raken hun zelf misschien niet, maar mogelijk wel de slachtoffers van een ramp.

Promovendus
Meer informatie

Het gehele artikel van EenVandaag is hier te lezen. 

Gerelateerde content
Na de controverse rond Marco Borsato publiceert ESHCC-mediawetenschapper Simone Driessen een artikel over de uitdagingen waarmee fans worden geconfronteerd.
Marco Borsato

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen