War ! Popular Culture and European Heritage of Major Armed Conflicts

Op vrijdag 30 oktober gaat het onderzoeksprogramma 'War! Popular Culture and European Heritage of Major Armed Conflicts' (2015 -2019) van start. Het interdisciplinaire programma van prof.dr. Maria Grever cs. (Erasmus School of History, Culture and Communication) onderzoekt onder meer oorlog in games, toerisme naar slagvelden en oorlogskerkhoven en hoe musea met de oorlog omgaan. Tijdens de start spreekt onder meer Ria Dunkley (Cardiff University) over toerisme naar slagvelden en Sławomir Piontek ( Adam Mickiewicz University) over hoe oorlog naar voren komt games. War! kreeg begin 2016 de Research Excellence Initiative (REI) grant van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het REI programma War! bestaat onder meer uit drie projecten:
'Games set in war - devastated urban landscapes,1939-present' Pieter Van den Heede MA (supervisors prof dr Kees Ribbens, prof dr Jeroen Jansz), 'Visiting war sites and cemeteries' , Siri Driessen MA (supervisors prof dr Stijn Reijnders, prof dr Maria Grever), 'Museums and online testimonies on war and liberation' , funded partly from other sources, dr Susan Hogervorst (supervisor prof dr Franciska de Jong)

Het onderzoeksproject combineert de expertise van het Centre for Historical Culture (CHC) en het Erasmus Research Centre for Media, Culture and Communication (ERMeCC) met de agenda van Erasmus Studio (ES), het instituut voor e-research (EUR) en het NIOD Institute for War, Holocaust and Genocides Studies.

Over REI
De wetenschappers die gelden uit het Research Excellence Initiative toegekend krijgen behoren tot de top van hun onderzoeksveld. Ze hebben hun excellentie bewezen door hun internationale publicatierecord, door hun maatschappelijke impact en door het binnenhalen van belangrijke subsidies en grants. De groepen ontvangen bedragen van tussen de k€ 400 en één miljoen euro van het College van Bestuur; een bedrag dat door de betrokken faculteit of instituut wordt gematcht.  In totaal gaat het om een investering van een kleine 10 miljoen euro.

International kick - off meeting War ! Popular Culture and European Heritage of Major Armed Conflicts Friday October 30, 2015 13:00-18:00 hrs Room H17 - 02 (Rivium Zaal), Tinbergen Building Campus Woudestein

Team Persvoorlichting Erasmus University Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl