
Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen de culturele sector
Alumna Master Cultural Economics and Entrepreneurship
Beatriz Merino studeerde in 2020 af van de master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Ze werkt in een creatieve, internationale omgeving als Senior Marketing Coördinator bij Berklee College of Music. In een kort interview vroegen we haar om terug te blikken op de masteropleiding en hoe deze haar tot nu toe heeft geholpen bij het vormgeven van haar loopbaan. In de woorden van Beatriz: “Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen het culturele veld.”
Wat maakt de masteropleiding Cultural Economics and Entrepreneurship (CEE) volgens jou uniek?
Ik was op zoek naar een internationale masteropleiding die een brug kon slaan tussen mijn eerdere opleiding in bedrijfskunde en mijn passie voor cultuur, met name muziek, muziekoptredens en podiumkunsten. De master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bood precies die combinatie. Zowel de academische kwaliteit als de reputatie van de opleiding en haar wetenschappers trokken mij het meest aan om deze master te gaan volgen.
De verplichte vakken en keuzevakken moedigden me aan om onderwerpen te verkennen waarin ik geïnteresseerd was, terwijl ik ook in aanraking kwam met een breed scala aan perspectieven van klasgenoten met passie voor andere gebieden, zoals voor beeldende kunst, cultuurbeleid, film, duurzaamheid, mode, architectuur en meer. Wat ik het meest waardeerde, was de vrijheid om mijn eigen interesses te ontwikkelen. Door middel van onderzoek ontwikkelde ik mijn eigen ideeën, dacht ik kritisch na over de culturele sector en begreep ik hoe economie, creativiteit en ondernemerschap elkaar kruisen. Die denkwijze is me mijn hele carrière bijgebleven.
Kun je ons wat meer vertellen over je carrière?
Momenteel werk ik als Senior Marketing Coördinator bij Berklee Valencia, de internationale campus van het toonaangevende Berklee College of Music. Mijn werk omvat het ontwikkelen en uitvoeren van digitale marketingcampagnes, het uitvoeren van marktonderzoek en het definiëren en coördineren van content om de bekendheid en betrokkenheid van het publiek te vergroten. Wat ik het leukst vind, is de uitdaging om de waarde van eersteklas muziekonderwijs over te brengen door middel van zowel creativiteit als op data gebaseerde strategieën.
Welke vaardigheden die je tijdens de master Cultural Economics and Entrepreneurship hebt geleerd, blijken het meest waardevol in je huidige functie?
De masteropleiding heeft mijn onderzoeks- en analytisch denkvermogen versterkt. Zo heeft het mij bijvoorbeeld geleerd te begrijpen hoe culturele en creatieve industrieën zich ontwikkelen en hoe het publiek hiermee omgaat. Deze kennis helpt me vandaag de dag om bredere trends in de cultuur- en muziekindustrie te koppelen aan wat we bij Berklee Valencia aanbieden, waardoor onze communicatie en marketing relevanter en betekenisvoller worden.
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
Na mijn afstuderen heb ik verschillende mogelijkheden in Europa onderzocht. Toen ik de functie bij Berklee Valencia tegenkwam – een creatieve, internationale omgeving, die ook nog eens dichter bij mijn thuis ligt – voelde dat meteen als de perfecte match. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik deel mag uitmaken van het team. Mijn unieke combinatie van vaardigheden en perspectieven, die ik tijdens het CEE masterprogramma heb ontwikkeld, heeft mij zeker geholpen om me te onderscheiden van andere sollicitanten.
Welke elementen en/of (extracurriculaire) activiteiten van de opleiding hebben je geholpen om je voor te bereiden op je carrière?
Naast mijn scriptie heb ik vooral veel gehad aan de vakken ‘Cultural Organizations’ en ‘Applied Cultural Entrepreneurship’. In ‘Cultural Organizations’ werkten we aan case studies waarbij we ons strategisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelden. In ‘Applied Cultural Entrepreneurship’ leerden we onze eigen artistieke productie opstarten. We werkten ook aan adviesprojecten met echte bedrijven en instellingen uit de culturele sector, waarbij we als junior medewerkers optraden in rollen als programmeurs, managers, marketeers en fondsenwervers.
Studeren aan de Erasmus Universiteit biedt ook toegang tot studentenverenigingen en -clubs, waar je kunt leren terwijl je gelijkgestemden ontmoet. In mijn geval sloot ik me aan bij het Stukafest-festival als PR- en marketingcoördinator, waar ik samenwerkte met medestudenten en andere cultuurliefhebbers uit de Rotterdamse gemeenschap.
Wat zou je advies zijn aan Arts & Culture studenten of toekomstig afgestudeerden?
Blijf nieuwsgierig en ruimdenkend. Leer niet alleen van de theorie en colleges, maar ook van je medestudenten, hun perspectieven, interesses en ervaringen. Rotterdam heeft veel te bieden: een bruisend cultureel leven, musea, voorstellingen... Blijf tijdens je studie trouw aan je passies en verken ze door middel van onderzoek. Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen het culturele veld.