
Aan de Erasmus Universiteit krijg je een diepgaand en kritisch inzicht in de culturele arena
Alumnus International Bachelor Arts and Culture Studies
Gezonde balans
Tijdens de International Bachelor Arts and Culture Studies zal je panoramische begrip van kunst en cultuur zich in verschillende dimensies uitbreiden. In deze reis zul je vanuit een kritisch standpunt verschillende gebieden verkennen. In het eerste jaar krijg je een eerste indruk van het hele spectrum. In het tweede en derde jaar kun je je richten op je eigen interessegebied. Mijn keuzevakken heb ik bewust in twee richtingen gestuurd: culturele marketing en sociologie van kunst en cultuur. De cursus ‘Culturele Marketing’ heeft mij concrete vaardigheden voor de arbeidsmarkt bijgebracht, terwijl cursussen over de sociologie van kunst en cultuur meer mijn persoonlijke interesses vervulden. Dit was niet alleen een gezonde balans, maar ook een handige manier om gemotiveerd te blijven en verschillende gebieden van mijn academische interesses te combineren.
Kritisch denken
Terugkijkend op mijn bacheloropleiding hebben alle vakken één vaardigheid in het bijzonder gestimuleerd. Dit is meteen ook de meest waardevolle eigenschap die ik nog steeds dagelijks in mijn werk toepas: kritisch nadenken. Het curriculum van deze opleiding bevat veel theorie. Toch moet je in elk vak de theorieën op verschillende manieren ontleden. Je zou dus kunnen zeggen dat je bij de Erasmus Universiteit niet zozeer leert wat je moet denken, maar dat je vooral de vaardigheid van het denken zelf onder de knie krijgt, namelijk kritisch nadenken.
Experimenteren
De route naar mijn functie als Hoofd Digitale Marketing bij het Cobra Museum begon op mijn eerste studiedag. Tijdens mijn studie werkte ik in twee galerieën in Rotterdam en deed ik vrijwilligerswerk bij Amnesty International. De Erasmus Universiteit bevindt zich in een van de meest dynamische culturele smeltkroezen van Nederland. Dit biedt volop mogelijkheden om te experimenteren, te leren wat je wilt en de culturele uitdagingen die je in de collegezaal hebt geleerd aan te pakken terwijl je werkt.
Cobra Museum voor Moderne Kunst
In mijn huidige functie bij het Cobra Museum ben ik onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de digitale marketingplannen en social media strategieën voor het merk, de tentoonstellingen en andere diensten van het museum. Om een marketingplan op te stellen, moet je een verfijnde combinatie van vaardigheden uit verschillende kennisgebieden samenbrengen, waaronder analyse, marktonderzoek, historisch onderzoek, copywriting, auteursrecht, ontwerp en – mijn favoriet – productie. In de productiefase van een campagne, bijvoorbeeld het maken van een videocampagne, slaat creativiteit een brug tussen theorie en art direction.
Alle studenten die geïnteresseerd zijn in marketing zou ik aanraden om te concentreren op het vak ‘Marketing Arts and Culture’. Hierin leer je hoe je je weg kunt vinden in de marketingwereld van termen en concepten door je eigen marketingplan op te stellen. Aan het einde van deze cursus weet je hoe je de marketingdoelen van een bepaalde culturele of creatieve organisatie kunt structureren, prioriteren en bereiken.