
Deze master leert je om kritisch en creatief te denken, en dat is precies wat de media-industrie nodig heeft
Alumna Master Media & Creative Industries
Studieprogramma: Master Media & Creative Industries
Afstudeerjaar: 2025
Baan: Storyredacteur Lang Leve de Liefde – Talpa Studios
De wereld van Media & Creative Industries
Ik kijk heel positief terug op de masteropleiding Media & Creative Industries. Het bood een goede balans tussen theorie en praktijk: in de colleges deden we inhoudelijke kennis op, terwijl we in de tutorials juist actief aan de slag gingen in kleinere groepen om die kennis toe te passen op actuele cases en voorbeelden. Het was heel fijn dat je binnen de vakken en in de opdrachten veel ruimte had om onderwerpen te kiezen die je interesseerde, van populaire cultuur en storytelling tot digitalisering en publieksbeleving. De analytische verdieping in de creatieve sector en de vrijheid om je eigen koers te kunnen varen, ook met het schrijven van je scriptie bijvoorbeeld, maakte deze master voor mij enorm waardevol.
Droom in vervulling
Tijdens het afronden van mijn master begon ik al actief te zoeken naar mogelijkheden binnen de mediawereld. Via een oud-studiegenoot kwam ik terecht bij Talpa Studios, waar ik nu werk als storyredacteur voor het tv-programma Lang Leve de Liefde. Het was een kans die ik niet kon laten schieten, zelfs al betekende het dat ik fulltime moest starten terwijl ik nog bezig was met mijn scriptie. Het was uitdagend, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Werken in de media is altijd mijn droom geweest, en deze functie voelt als een stap in de juiste richting.
Vlieg op de muur
Als storyredacteur volg ik de dates van Lang Leve de Liefde op de voet. Mijn taak is om het ruwe beeldmateriaal te analyseren en te vertalen naar een boeiende verhaallijn. Het draait om het vertellen van het échte verhaal, zonder de werkelijkheid te manipuleren. Het is bijzonder om als een vlieg op de muur de eerste ontmoetingen tussen mensen te observeren. De keuzes die ik maak bepalen de verhaallijn en daarmee ben ik verantwoordelijk voor wat er uiteindelijk op televisie komt. Het geeft veel voldoening om te zien hoe mijn werk tot leven komt op het scherm.
Een stevige basis voor succes
De master Media & Creative Industries heeft mijn analytisch vermogen enorm versterkt. Als je media analyseert ontdek je bijvoorbeeld dat mediaproducties vaak meer communiceren dan je op het eerste gezicht denkt. Zo weet de serie Stranger Things het publiek vooral te raken door gebruik te maken van nostalgie, en dragen klassieke Disneyfilms vaak achterhaalde genderrollen uit. De master heeft me dus geleerd om kritisch te kijken naar media en verhalen, en onderliggende patronen te herkennen die niet meteen zichtbaar zijn. Die analytische blik helpt me nu in mijn werk om snel de kern van een ontmoeting te vatten, of om te begrijpen waarom iets werkt op beeld of juist niet. De opleiding heeft me vooral het vertrouwen gegeven dat ik een inhoudelijke bijdrage kan leveren in een creatieve werkomgeving. Ik durf suggesties te doen en ideeën aan te dragen, omdat ik beter weet hoe je een verhaal kunt opbouwen en de kijker kunt boeien.
Heb vertrouwen
Aan huidige en toekomstige afgestudeerden van de master Media & Creative Industries zou ik willen zeggen: blijf in beweging! Solliciteer, creëer en netwerk. Alles wat je doet draagt bij aan je profiel. Heb vertrouwen en neem jezelf serieus, dan doen anderen dat ook. Deze master leert je om kritisch en creatief te denken, en dat is precies wat de media-industrie nodig heeft.