Marlijne van Tour

Ik heb geleerd om op een professionele manier in gesprek te gaan met verschillende partijen
Marlijne van Tour
Stage Programmering en Marketing bij Het Kruispunt in Barendrecht

De organisatie waar ik stage loop, Het Kruispunt, is een cultureel centrum waarin in feite vijf individuele bedrijven vertegenwoordigd zijn, waaronder een theater, een bibliotheek en een lokale radiozender. Mijn voornaamste taken waren het rondmaken van de programmering (workshops, activiteiten en evenementen bedenken, aanpassen op de doelgroep, finaliseren en begeleiden) en een aantal taken op het gebied van marketing (persberichten, doelgroeponderzoek, social media bijhouden).

Het was voor mij als stagiair belangrijk om de krachten van de vijf organisaties te bundelen, zodat Het Kruispunt als geheel een bruisend programma zou hebben, waarin alle partners een rol speelden. Dit bracht nog wel eens wat uitdagingen met zich mee. Zo moet je rekening houden met de verschillende belangen van de individuele organisaties. Ik heb geleerd hoe je hierover op een professionele manier in gesprek kunt gaan en hoe je daarin tot allerlei te gekke initiatieven kunt komen. Daarnaast heb ik ook op organisatorisch vlak geleerd hoe je overzicht houdt in een organisatie met zoveel verschillende mensen, programma’s en belangen.

De corona-crisis heeft mijn stage behoorlijk beïnvloed. In eerste instantie was het idee dat ik direct na de tentamenweek van blok drie zou gaan starten, maar op dat moment (half april) zaten we middenin de crisis en werkte niemand op kantoor. Daarnaast had de organisatie het zwaar (theater, bibliotheek en horeca waren gesloten) en konden er geen activiteiten meer plaatsvinden. Dit was juist hetgeen wat ik in mijn stage zou gaan oppakken. Daarom kon ik half april niet meteen starten. Gelukkig werd er bij Het Kruispunt al snel gedacht in mogelijkheden: Wat kunnen we wel? Er werden alternatieven gezocht en daarin heb ik (zeker in de beginfase) een rol mogen spelen. Zo hebben we een reeks quarantaine-concerten georganiseerd voor ouderen in verzorgingshuizen die vanaf hun balkon of binnenplaats op veilige afstand van een concert konden genieten. Hierdoor werd de invulling van mijn stage opeens heel anders, maar daardoor ook uniek.

Ik kende via-via iemand die werkzaam was bij Het Kruispunt. Ik heb die persoon in december al een mail gestuurd met de vraag of ik daar misschien iets bij zou kunnen dragen in de organisatie. Dat was gelukkig het geval en vanuit daar hebben we specifieker gekeken naar wat mijn rol dan zou worden en op welke manier die invulling zou krijgen.

In relatie tot mijn opleiding merkte ik allereerst dat het goed hielp om kennis te hebben over het onderzoeken en analyseren van verschillende doelgroepen. Dit is iets wat zowel bij marketing als bij programmering essentieel is om mee te nemen in je keuzes. Daarnaast kwam ook mijn economische kennis over de cultuursector van pas. Het is fijn om een duidelijk beeld te hebben bij de sector op economisch gebied, zodat je snapt wat voor keuzes mensen maken.

Ik heb tijdens mijn stage ontdekt dat de cultuursector echt is wat ik leuk vind. Het was voor mij een soort bevestiging: dit past echt bij mij.

Aan de studenten die komend jaar stage gaan lopen zou ik willen zeggen: wees proactief! Het is voor een organisatie fijn als ze merken dat jij zelfstandig over bepaalde zaken nadenkt en je zelf met ideeën komt. Wees niet te afwachtend tot je weer een nieuwe ‘taak’ krijgt, maar denk zelf mee over wat je nog zou kunnen toevoegen.