Pim Nugteren

Portrait picture Pim Nugteren
Werkend bij een ongesubsidieerd theater als Carré kwamen ook de lessen in economie goed van pas.

Pim Nugteren

Alumnus ACW en Senior Marketing Communicatie Manager bij CJP

De culturele omnivoor

“Na mijn HBO-studie Communicatie & Multimedia Design wilde ik geen 9 tot 5-baan, maar verder studeren. Maar wat? Na een proefcollege Algemene Cultuurwetenschappen op de Open Dag van de Erasmus Universiteit was die vraag snel beantwoord. Professor Koen van Eijk vertelde er over de ‘culturele omnivoor’ en ik hing vanaf het eerste moment aan zijn lippen. De keuze was daarna dan ook snel gemaakt. Het leuke proefcollege bleek gelukkig geen uitzondering te zijn. De professoren weten waar ze het over hebben doordat ze zelf nog dagelijks in het veld actief zijn, en beschikken allemaal over het unieke talent om de stof op een boeiende en interactieve manier over te brengen. En de economische vakken, waar ik in eerste instantie nogal tegenop keek, bleken juist een waardevolle toevoeging te zijn waar ik vandaag de dag nog steeds de vruchten van pluk.”

Op de hoogte van ontwikkelingen in de culturele sector

"Na ACW vond ik mijn eerste baan bij de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, waar ik de online marketing verzorgde: zaken als de website, mailings, de verschillende social kanalen, Google Analytics en Google AdWords. Ook gaf ik rondleidingen, dacht ik mee over offline marketing uitingen en ondersteunde ik de afdeling Educatie. Dat ik ACW gestudeerd had gaf me een grote voorsprong in het solliciteren voor deze baan. Doordat de studie werkt met actuele onderzoeken en aandacht besteedt aan ontwikkelingen in de beroepspraktijk was ik goed op de hoogte van wat speelde in de culturele sector (bijvoorbeeld destijds de opkomst van social media als vast onderdeel van de marketingmix en het opkomende cultural entrepreneurship in tijden van bezuinigingen)."

Aan de slag bij het bekendste theater van Nederland

“Na anderhalf jaar zag ik op LinkedIn dat er bij Koninklijk Theater Carré in Amsterdam een baan vrij zou komen op de marketingafdeling. Een paar telefoontjes later zat ik bij de directeur op kantoor en kreeg ik de unieke kans om mijn werkzaamheden bij het bekendste en mooiste theater van Nederland voort te zetten. Ook in mijn werkzaamheden bij Carré maakte ik nog veel gebruik van de dingen die ik in de bachelor ACW heb geleerd. Zo heb ik in de minor veel geleerd over de invloed die verschillende media kunnen hebben op onze maatschappij. Ik gebruikte deze theorieën nog dagelijks in het aanspreken van de juiste doelgroep via het juiste kanaal en met de juiste boodschap. Werkend bij een ongesubsidieerd theater als Carré kwamen ook de lessen in economie goed van pas.”

Een uitstapje in de ‘grote boze’ commerciële wereld

“Na mijn baan bij Carré maakte ik een uitstap uit de culturele sector. Ik wilde wel eens weten wat er in die, vanuit de cultuursector toch vaak gezien als ‘grote boze’, commerciële wereld gebeurde. Ik werd Marketing Communication Manager bij internationaal service/retail concept 2theloo. Voor het eerst mocht ik zelf mijn eigen marketingplan schrijven, stuurde ik een team aan en werkte ik samen met collega’s uit de andere kantoren in Parijs en Barcelona. Hier leerde ik dus letterlijk met verschillende culturen werken. Na 2theloo besloot ik weer iets heel anders te gaan doen en ging ik aan de slag bij de beroepsvereniging voor tandartsen. Het verbaast je misschien, maar ook hier heb ik veel aan mijn studie ACW gehad doordat ik hier voor het eerst met verschillende politieke stakeholders zoals ministeries moest werken. Dat het politieke veld zeer complex in elkaar zit en er veel verschillende belangen spelen, was iets wat ik ook al in de collegebanken van de Erasmus Universiteit had geleerd.”

Full circle

“Na mijn uitstapjes buiten de culturele sector begon het toch weer te kriebelen. Zeker toen ik door de coronacrisis ook in mijn vrije tijd niet of nauwelijks meer met kunst en cultuur bezig kon zijn. Ik besefte dat deze sector toch echt is waar mijn hart ligt en vond er mijn huidige baan als Senior Marketing Communicatie Manager bij CJP, de cultuurpas voor jongeren. Dat voelde, en voelt nog steeds, als een full circle moment. Zelf had ik vroeger uiteraard ook een CJP-pas. Deze zorgde ervoor dat mijn passie voor kunst en cultuur al op jonge leeftijd aangewakkerd werd, waardoor ik na mijn studie Communicatie ook Cultuurwetenschappen ben gaan studeren. Dat ik nu de nieuwe generatie jongeren mag enthousiasmeren voor mijn eigen grote passie voelt echt magisch. Zonder de studie Algemene Cultuurwetenschappen was ik dan ook waarschijnlijk nooit gekomen waar ik nu ben.”

Mijn advies

“Oriënteer je zo breed mogelijk om alles wat de studie te bieden heeft en schuw niet voor vakken waarvan je misschien denkt dat ze je minder zullen liggen (zoals bijvoorbeeld economie). Je zult zien dat je alles wel een keer zult gebruiken in je verdere loopbaan."

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen