Dit is hoe de Erasmus Universiteit jouw organisatie (en Rotterdam) kan helpen met maatschappelijke vraagstukken

De Erasmus Universiteit wil samen met partners in de stad een positieve bijdrage leveren aan het oplossen van urgente maatschappelijke kwesties in Rotterdam. Dat doen we vanuit drie organisaties, ieder met een eigen aanpak maar met dezelfde missie: maatschappelijke betrokkenheid stimuleren en faciliteren bij studenten. Maak kennis met Impact at the Core, Erasmus Verbindt en GIDS en ontdek de samenwerkingsmogelijkheden voor jouw organisatie.

Grote uitdagingen vragen om een gezamenlijke grondige aanpak

We staan in Rotterdam voor grote uitdagingen: 18,5 procent van de Rotterdammers leeft onder de armoedegrens, er is een groeiende sociale ongelijkheid, hoge werkloosheidscijfers en er zijn grote gezondheidsverschillen tussen bevolkingsgroepen. Grote problemen die ons raken als samenleving en die vragen om een brede maatschappelijke benadering.

Drie manieren waarop studenten helpen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Impact at the Core, Erasmus Verbindt en GIDS geloven in dezelfde aanpak: als je problemen bekijkt vanuit zoveel mogelijk perspectieven kom je tot de beste oplossing. Dat vraagt om een nieuwe manier van werken, denken én onderwijs. Een belangrijk onderdeel is de verbinding van studenten en docenten met de maatschappij; Rotterdamse bedrijven, organisaties, inwoners en beleidmakers. We geven een paar voorbeelden om je een beter idee te geven.

Voorbeelden uit de praktijk; wie doet wat?

• Impact at the Core betrekt docenten en studenten van verschillende studierichtingen bij het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk. Studenten kunnen bijvoorbeeld helpen met onderzoek, het analyseren van de oorzaken en het schrijven van een adviesrapport.
  • Erasmus Verbindt: organiseert kennismakingen en samenwerkingen tussen maatschappelijke partners en academici, deelt inzichten via een podcast en verbindt studenten aan concrete vraagstukken van organisaties in de stad.
  • GIDS: verbindt gezondheidsstudenten aan maatschappelijke projecten die een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van Rotterdammers. Denk aan gezondheidslessen in buurthuizen of fietslessen aan kwetsbare groepen.

Samen(werken) voor een sterker, veiliger en gezonder Rotterdam

De aanvulling van studenten en academici is een waardevolle toevoeging op het gezamenlijk aanpakken van kwesties die ons allemaal raken. Het zorgt voor nieuwe perspectieven en andere benaderingen waarmee we maatschappelijke problemen grondiger begrijpen. Zo bouwen we samen – allemaal vanuit ons eigen vakgebied, beroep en leefwereld - aan een sterker, veiliger en gezonder Rotterdam.

5 redenen om je met ons te verbinden en samen te werken:

• Frisse en nieuwe perspectieven
  • Nieuwe en creatieve benaderingen
  • Onderzoekscapaciteit
  • Kennisdeling
  • Waardevolle connecties

Interesse om samen te werken?

Ontdek wat we voor elkaar kunnen betekenen en neem contact met ons op.