Erasmus Hub! Rotterdam

Shaping minds, inspiring change

Erasmus Hub! Rotterdam is de plek voor creatief en actief leren waar studenten hun impact capaciteit ontwikkelen en werken aan positieve maatschappelijke impact. Afwijkend van het individueel studeren achter een eigen bureau stimuleert de Hub! actieve houdingen, het creatief inzetten van meubels in de ruimte en het verbinden van mensen uit alle disciplines. De creatieve, flexibele pop-up ruimte kan op meerdere manieren worden gevormd tot de perfecte omgeving voor impact gedreven onderwijs en engagement activiteiten.

Actief leren

Bij traditioneel studeren horen vaak passieve houdingen, een docent die uitlegt en studenten die luisteren, lange teksten lezen en discussiëren in de veilige sfeer van een klaslokaal. Actief leren focust zich echter niet alleen op wat studenten moeten weten, maar net zo goed op hoe zij met de nieuwe kennis omgaan. Het plaatst zowel docenten als studenten in een nieuwe omgeving waarin actieve houdingen en experimenten met een grote, open ruimte meer dan de norm zijn. Bij Erasmus Hub! Rotterdam zijn studenten actief betrokken bij hun eigen leerproces door activiteiten zoals discussiëren, het maken van posters, actief brainstormen en het toepassen van hun eigen ideeën. Hoe creatiever en actiever, hoe beter.

Impact gedreven community

Voortkomend uit het programma Impact at the Core focust de Hub! op impact gedreven onderwijs. In dit type onderwijs komen studenten in aanraking met zogeheten ‘wicked problems’: complexe maatschappelijke vraagstukken. Studenten ontwikkelen de vaardigheden om te werken met zulke vraagstukken en hun positieve impact te vergroten. Ook de rol van de docent verandert vaak in impact gedreven onderwijs. Net als in traditioneel onderwijs verschaffen zij de studenten met de benodigde kennis, maar begeleiden hen tegelijkertijd tijdens hun leerproces en reflecties.

Toch is de Hub! niet alleen een onderwijslocatie. Het is een levendige gemeenschap waarin studenten en docenten vanuit alle disciplines samenwerken met maatschappelijke partners om samen hun maatschappelijke urgenties aan te pakken. Dit helpt studenten een maatschappelijke invloed te hebben, zowel tijdens hun tijd aan de Erasmus Universiteit als daarna. Daarnaast werken wij samen met stakeholders en de samenleving aan de urgente thema’s die zich in onze stad afspelen. De Erasmus Hub! Rotterdam is de creatieve plek om dat mogelijk te maken.

Locatie en Beschikbaarheid

Vanwege het doel om een positieve maatschappelijke invloed te hebben, bevindt de Erasmus Hub! Rotterdam zich in het midden van Rotterdam, op de zuidoever van de Maas en met uitzicht op campus Woudestein. Zo is de Hub! de perfecte verbinding tussen onderwijs en de maatschappij. Wij bieden stakeholders een lagere drempel om deel te nemen in een academische setting.

De locatie bestaat uit een grote ruimte en vier projectruimtes die kunnen worden ingezet naar de benodigdheden van het onderwijs. De ruimtes van de Hub! zijn beschikbaar voor alle faculteiten en voor onderwijs, onderzoek en engagement initiatieven met een impactcomponent.

Let op: De pop-up ruimte bevindt zich in een ouder gebouw en heeft daarom geen lift. Om deze reden is de toegankelijkheid helaas momenteel zeer beperkt.

Wat de Hub! biedt

• Ruimte om activerend onderwijs aan te bieden (al het onderwijs van een vak of onderdelen daarvan);
  • Ruimte waar de meubels flexibel zijn en zo geschakeld kan worden tussen instructie, interactie en samenwerkend leren;
  • Begeleiding en hulp bij het creëren van actieve werkvormen;
  • Ruimte voor impact gedreven onderwijs met activerende en creatieve werkvormen (e.g. Design-based, experiential, etc.);
  • Ruimte voor engagement activiteiten en evenementen met een impact component;
  • Ruimte voor samenwerking en netwerk evenementen met (sociale) stakeholders;
  • Ruimte dicht bij de stad;
  • Projectruimtes voor studentengroepen om te werken aan impact projecten;

De ruimte is gratis te gebruiken door alle faculteiten en afdelingen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (of via de Convergentie). Gebruik voor commerciële activiteiten staan wij niet toe. Wij beoordelen bij iedere aanvraag eerst of het past binnen de missie en visie van de Erasmus Hub! Rotterdam, alvorens het goed of af te keuren.

Mocht u geïnteresseerd zijn in de Hub! en de beschikbaarheid van de ruimtes voor onderwijs of engagement activiteiten, neem dan vooral contact op via e-mail of telefoon. De Hub! werkt met geplande activiteiten en is dus geen inloop studie- of werkplek.

Erasmus Hub! Rotterdam

E-mailadres