Masterclass Joris Verheijen over zijn proefschrift Revolutie in de schoolgang

Campus woudestein in summer

Wij nodigen u namens NIVOS-dokhuis van harte uit voor een inspirerende avond rondom het werk van Joris Verheijen en zijn proefschrift Revolutie in de schoolgang: Radicaal-romantische Bildung in en buiten het onderwijs tussen 1789 en nu. In dit boek bevraagt Verheijen de heersende onderwijsstructuren en pleit hij voor een Bildung die niet alleen gericht is op zelfontwikkeling, maar ook op kritisch burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid. Hij stelt een alternatieve manier van denken, spreken en schrijven voor, geïnspireerd door filosofen als Georg Forster, Friedrich Schlegel en Walter Benjamin.

Date
Wednesday 21 May 2025, 17:00 - 21:00
Type
Lecture
Spoken Language
Dutch
Room
Dokhuis Doklaan 10, Rotterdam
Ticket information

Aanmelden kan via de website van Stichting NIVOZ. De ticketprijs bedraagt 17,50, inclusief een lichta maaltijd.

Koop hier een ticket Add to calendar

Programma

17.00 uur – Inloop Ontvangst met koffie en thee
17.30 uur – Lezing door Joris Verheijen
Joris Verheijen introduceert de kern van zijn werk en bespreekt de implicaties van radicaal-romantische Bildung voor het onderwijs en de samenleving.
18.15 uur – Referaten: Eerste ronde
Onder leiding van een moderator reflecteren twee vooraanstaande denkers op Verheijens werk:

  • Jan Masschelein (emeritus professor wijsgerige pedagogiek, KU Leuven)
  • Judi Mesman (hoogleraar sociale rechtvaardigheid met speciale aandacht voor intergenerationele vraagstukken, Universiteit Leiden)

We vragen hen specifiek in te gaan op het ‘anders denken, spreken en schrijven’ dat Verheijen in zijn werk voorstelt. Hoe kan dit bijdragen aan een nieuwe visie op onderwijs, maatschappij en democratie?

18.45 uur – Gezamenlijke maaltijd

19.15 uur – Referaten: Tweede ronde

Onder leiding van een moderator reflecteren twee vooraanstaande denkers op Verheijens werk:

  • Kirsten Poortier (Docent filosofie, promovenda kritisch denken)
  • Liesbeth Noordegraaf-Eelens (hoogleraar transformatief academisch onderwijs, Erasmus School of Philosophy)

Ook hen vragen we specifiek in te gaan op het ‘anders denken, spreken en schrijven’ dat Verheijen in zijn werk voorstelt. Hoe kan dit bijdragen aan een nieuwe visie op onderwijs, maatschappij en democratie?

20.00 uur – Afsluitend panelgesprek onder leiding van Hanke Drop

We sluiten gezamenlijk af en nodigen u uit om onder het genot van een drankje verder te praten.

Related content
Verheijen receives the Dissertation Prize for his thesis. A plea for a Bildung focused on critical citizenship and social engagement.
Cover van de dissertatie van Verheijen

Compare @count study programme

  • @title

    • Duration: @duration
Compare study programmes