Frost/Nixon, Political coverups and media

dinsdag 5 okt 2021, 18:30 - 21:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Kranten die voor Fake News worden uitgemaakt, toeslagschandalen die worden verborgen en aan het licht komen door onderzoeksjournalisten - de rol van de media als waakhond van de politiek lijkt tegenwoordig steeds vaker onder druk te staan. Diepgravende journalistiek wordt op deze manier belangrijker dan ooit. Hoe is dit zo gekomen? En: was dit in het verleden ook al zo belangrijk?

In deze filmvertoning van Frost/Nixon kijken we terug naar een van de meeste bekende politieke schandalen van de 20e eeuw, Watergate, en zien we hoe één journalist Richard Nixon zo ver kreeg de volgende uitspraak te doen: “When the president does it, that means that it is not illegal!”.

De Oscar-genomineerde film Frost/Nixon (2008) gaat over de nasleep van het Watergate schandaal in 1972, waarin de Republikeinse president Richard Nixon (gespeeld door Frank Langella) ervan werd beschuldigd zijn Democratische collega’s te hebben afgeluisterd. Nadat dit aan het licht kwam stapte Nixon op en werd hij door zijn opvolger vrijgesteld van vervolging. Nooit gaf Nixon toe iets illegaals te hebben gedaan, totdat hij werd geïnterviewd door talkshow-host David Frost (gespeeld door Michael Sheen). Dit interview wordt nog altijd gezien als een van de meest beruchte politieke interviews van de 20e eeuw. Frost/Nixon is een filmische vertelling van hoe dit interview tot stand kwam.

De film zal worden ingeleid door dr. Delia Dumitrica, Associate Professor bij de Erasmus School of History, Culture, and Communication. Zij zal het Watergate schandaal contextualiseren vanuit het perspectief van een media-onderzoeker. Daarnaast zal Dumitrica het belang benadrukken van fictie in onze beleving van de relatie tussen media en politiek. Want: hoe waarheidsgetrouw zijn films zoals Frost/Nixon?

Frost/Nixon (2008)

Datum: 05–10-2021
Tijd: 18:30–21:00
Locatie: Erasmus Paviljoen, Campus Woudestein
Toegang: Gratis, reserveren noodzakelijk via onze ticketshop.

COVID check
Voor dit programma vragen we alle bezoekers vriendelijk een coronatoegangsbewijs bij de ingang te tonen met de CoronaCheck-app. Bekijk deze pagina voor alle geldende coronamaatregelen op de Erasmus Universiteit.

Deze filmvertoning wordt georganiseerd door Studium Generale en Dr. Delia Dumitrica (ESHCC).