Learning & Innovation bEURs 2021

Datum
woensdag 13 okt 2021, 09:30 - 12:00
Type
Algemeen
Gesproken taal
English
Voeg toe aan agenda

Dit evenement is bedoeld voor alle EUR docenten, studenten en ondersteunende staf die geïnteresseerd zijn in onderwijsvernieuwing.

Wat zijn de ervaringen van EUR docenten met online onderwijs tot nu toe? Tijdens online workshops delen ze hun 'best practices' en inspireren ze je om nog meer uit de mogelijkheden van online onderwijs te halen.

Thema van de editie van dit jaar is online onderwijs. Denk hierbij aan onderwerpen als:

  • Hybride onderwijs
  • Welke innovaties willen we vasthouden na COVID-19
  • Didactische uitdagingen
  • Studentenwelzijn

Programma

TijdOnderwerp
09:30Opening en talkshow
10:10Workshop sessie ronde I
11:00Pauze
11:10Workshop sessie ronde II
11:55Slotwoord
12:00Einde evenement

Workshop sessies ronde I

  • The future of teaching: hybrid course design

    Door Remy Fermont en Romy van Leeuwen (CLI)

    Het afgelopen jaar hebben wij genoodzaakt moeten experimenteren met online lesmethoden. Sommige waren succesvol en andere niet. Maar wat gebeurt er na de pandemie? Hoe ziet de toekomst van het onderwijs eruit? En hoe integreren we onze positieve online ervaringen in onze toekomstige onderwijspraktijken. Wij geloven dat traditionele leermodellen niet meer passen. Wij moeten het beste combineren van alles wat we hebben ontdekt. In dit korte webinar leer je over het concept van hybride vakontwerp. Een ontwerpmodel waarin je voor elke leeractiviteit de best mogelijke leermodaliteit kunt onderzoeken. We zullen je ideeën geven over het heroverwegen van je vakken en je proberen te voorbereiden op het onderwijs van de toekomst.

  • An interdisciplinary space for learning about social (in)equalities: What a collaborative website has to offer. 

    Door Isabel Awad, Mariana Fried en Wiebke Aepkers (ESHCC)

    "Learning for equality in Rotterdam”  is een website die kennis over sociale ongelijkheden in Rotterdam toont, geproduceerd door EUR-studenten uit verschillende disciplines. De pilotversie toont relevante scripties en cursussen, evenals videobeschrijvingen van de vakken waarin het werk is geproduceerd De website biedt een platform voor studenten om hun werk te delen. Het is ook bedoeld als een pedagogisch hulpmiddel en om verder werk en interdisciplinaire samenwerkingen over dit onderwerp aan te moedigen. Meer in het algemeen willen EUR-experts en studenten, het grote publiek betrekken bij een multidisciplinaire discussie over echte lokale problemen en inspanningen om deze te bestrijden. Wat maakt "Learning for equality in Rotterdam”  aantrekkelijk en nuttig voor EUR-docenten en studenten? Hoe zorg je voor participatie en ondersteuning binnen en buiten de EUR. Tijdens de workshop staan ​​we stil bij deze vragen, die bepalend zijn voor de waarde, groei en duurzaamheid van het project.

  • How Erasmus School of Law Onboards its first year students

    Door Quincy Breidel en Lisette Lisette Langedijk-Schuurman (ESL)

    Tijdens deze sessie vertellen we over het belang van een goede onboarding en hoe we dat op Erasmus School of Law hebben aangepakt. Dit belichten we vanuit drie perspectieven. Om te beginnen zal Lisette Langedijk wat meer vertellen over de bestuurlijke overwegingen om aan de slag te gaan met de drie projecten. Daarna zal Quincy Breidel jullie kort meenemen in hoe het onboardingsproject is opgepakt en uitgevoerd. Tot slot is het interessant om een student aan het woord te laten die voorafgaand aan de definiteve studiekeuze gebruik heeft gemaakt van de matchingmodule, vervolgens na inschrijving de onboarding module heeft doorlopen en op het moment van de bEURs deelneemt aan het buddyprogramma.

  • Webinar future proof assessment design 

    Door Marit Nieuwenhuys en Anke Swanenberg (CLI)

    Vanwege de Covid-pandemie is in maart 2020 al het onderwijs, inclusief toetsing, online gegaan. Als gevolg hiervan zijn velen overgestapt van meer traditionele MC- of open vragen-examens naar alternatieve soorten toetsen, zoals take home examens (open boek) en opdrachten. Anderen moesten noodgedwongen overgaan op online proctoring om fraude bij online tentamens te voorkomen. Wij weten nog niet hoe deze situatie zich zal ontwikkelen in het komende studiejaar, maar velen verwachten dat tentamens op de campus in ieder geval tot op zekere hoogte weer een optie zullen worden. Betekent dit dat we terug zullen gaan naar de "oude manieren"? Of kunnen we onze ervaringen met toetsen op afstand en ontwerp beoordelingen gebruiken en combineren? In dit interactieve webinar leer je hoe je een beoordelingsmethode en -modaliteit (online of op de campus) kiest die het beste bij je opleiding past en toekomstbestendig is.

  • More engagement, more social interactions and may we say a little more fun? Learning via a game-based digital escape room.

    Door Koen Swinnen (ESL) en Alexander Whitcomb (ErasmusX)

    Eén van de gesignaleerde problemen met betrekking tot online onderwijs, is het gebrek aan sociale betrokkenheid en interactie tussen studenten. Zeker als je wilt dat je studenten samenwerken om een probleem op te lossen of om uitdaging aan te gaan. Natuurlijk kun je zoom of teams gebruiken, maar deze tools voelen niet zo natuurlijk of authentiek aan als een echte omgeving. Zeker als je een digitaal klaslokaal hebt met honderden leerlingen. Dus hoe vergroot je de betrokkenheid en interactie online? Dit was de grootste uitdaging die ESL en ErasmusX aangingen. Samen experimenteren wij met boeiende game-based leeromgevingen voor een gloednieuwe Legal Tech cursus, gelanceerd in het nieuwe studiejaar. Doe mee met onze sessie en laat je inspireren door hoe wij een Escape Room-leeromgeving hebben ontworpen in het GatherTown-platform. 1500+ part- en fulltime rechtenstudenten kunnen nu overal en altijd op een interactieve manier samenwerken.

Workshop sessies ronde II

  • Gradual wickedization: From MOOCs to vlogs and film essays

    Door Tim de Mey (ESPhil), Noortje Hermans, Laura Houtenbrink, Arjen de Jongste, Jop de Koning en Sarah Leebeek

    Ter gelegenheid van de lancering van de MOOC Thought Experiments staan ​​we in deze workshop stil bij de voordelen en beperkingen van het gebruik van MOOC's in ons eigen curriculum. We veronderstellen dat MOOC's bij uitstek geschikt zijn voor basis 'disciplinaire training'  - door middel van 'exemplars', dwz paradigmatische voorbeelden van goed gedefinieerde problemen en duidelijke oplossingen. Op basis van die veronderstelling verkennen we de vooruitzichten van een geleidelijke 'wickedization' van het curriculum, niet alleen in termen van de complexiteit van de real-world problemen die worden aangepakt, maar ook qua producten die de docenten en studenten co-creëren.
    Tijdens de workshop nemen we ons eigen project in het Mastertraject 'Filosofie van innovatief hoger onderwijs' onder de loep, en onderzoeken we samen de mogelijkheid om te interveniëren in het publieke debat over het reële probleem van 'waarheidsverval', bijvoorbeeld door het maken van een vlog en een filmessay over dit onderwerp.

  • Edubadges, van pilot naar praktijk!

    Door Marijn van den Doel (RSM) en Margôt Stolker (CLI)

    Eind 2020 is het Edubadges platform officieel gelanceerd door SURFnet. Nu de technische infrastructuur gereed is kan er nog concreter worden gekeken naar de implementatie en toegevoegde waarde van badges. Wat zijn badges precies en hoe kunnen ze in het onderwijs worden ingezet? Waar moeten we op letten als we met badges aan de slag willen gaan? Waar kunnen badges mogelijk voor worden uitgegeven binnen de Erasmus Universiteit (EUR) en waarvoor niet? Kortom, genoeg stof om samen over na te denken! Tijdens deze interactieve sessie wordt er een algemene uitleg gegeven over badges en laten we het Edubadges platform zien. Daarna gaan we graag in gesprek met de deelnemers over mogelijke kaders voor het uitgeven van badges binnen de EUR onderwijsprogramma’s.

  • Empowering students to design their own (skill) education

    Door LifeVersity – Matt Hrusc (CLI)

    Sinds 2020 hebben bijna 700 studenten zich ingeschreven voor vaardigheidscursussen georganiseerd door het CLI-project LifeVersity. Het unieke van dit project is dat de cursussen worden ontworpen en gegeven door studenten. Zo ontstonden tot nu toe 15 kleinschalige cursussen, die gericht zijn op 21e-eeuwse overdraagbare vaardigheden.

    In deze workshop bespreken we:

    • Voordelen en uitdagingen van door studenten ontworpen onderwijs.
    • Hoe u lessen kunt maken die studenten zelfs in hun vrije tijd willen bijwonen.
    • Hoe kun je studenten in staat stellen bij te dragen aan je eigen onderwijs.
  • Catch me if you can – how to design education for integrity?

     Door Kris Stabel (CLI)

    Zowel in het academisch onderzoek als academisch onderwijs worden erg hoge integriteitsstandaarden gehouden met het oog op het garanderen van academische kwaliteit. Toch zien we als docenten gevallen van plagiaat, free riding of ander onbehoorlijk gedrag onder de studenten. In deze sessie definiëren we samen met de studenten de verwachtingen omtrent academische integriteit en geven we inzicht in de mogelijke (technische en onderwijskundige) interventies die ons helpen onze integriteitsdoelen te behalen.

  • Serious gaming in education: lessons from Health Care Management 

    Door Jan-Willem Weenink (ESHPM)

    In 2018 ontwikkelden wij voor onze master Health Care Management een serious game over veiligheids- en beveiligingsmanagement in ziekenhuizen. Ons doel was om studenten, geleerde theorie te laten ervaren in levensechte situaties. Wij hebben de game in 2021 overgezet naar een online setting om hem pandemie-proof te maken. In deze sessie geven we je een impressie van de game en delen we onze lessen over serious gaming in het onderwijs en de verschillen tussen offline en online gamen.

Aanmelding gesloten

Vergeten aan te melden? Stuur een mail naar cli@eur.nl

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen