Storytelling in a Digital Era

Engels

Forumzaal (M3-15), Van der Goot gebouw (M), Thomas Morelaan, Rotterdam

Registreren Voeg toe aan agenda
Image made by artificial intelligence tools representing old fashioned modes of storytelling and digitalised world with people sitting individually in front of laptop

Hoe zien, werken, en leven we in een wereld met soms overweldigende hoeveelheden informatie en gegevens? Dit ESHCC alumni evenement richt zich op de manieren waarop het vertellen van verhalen een belangrijk middel van zingeving wordt in het digitale tijdperk.

Kom op dinsdag 9 april naar de ESHCC alumnimiddag waar we onderzoeken hoe verhalen - en hun digitale connecties - cruciaal worden voor onze gedeelde geschiedenis, werk, en beleving van cultuur.

Het evenement is ook een perfecte gelegenheid om bij te praten met oud-klasgenoten en in contact te komen met mede ESHCC-alumni.

14:30Inloop & registratie
15:00Welkom & opening
15:15Keynote-presentatie: Tales from a life in digital research - Prof. dr. Sally Wyatt (Maastricht University)
15:45 Q&A
16:00Pauze
16:15Kies 1 break-out sessie (zie hieronder)
17:15Afronding & netwerkborrel

Break-out sessies:

The picture uses the metaphor of an ivory tower to show where decision making is done, with a representation of a neural network coming out of it, above a crowd of people's heads (shown in green to symbolise grass roots)
Jamillah Knowles & We and AI / Better Images of AI / People and Ivory Tower AI / CC-BY 4.0

The story of creativity has always been linked to innovations in technology. In painting we see a development of pigments eventually leading to portable tubes enabling the impressionists to paint outdoors, in music we see the amplifier changing the size of audiences and certainly the type of music made, in photography we see a development leading to computer graphics that is challenging our notions of reality. Creators were always first to explore technologies in their work, foreseeing the future uses of innovations.

Technology has always been part of the creative process. Most recently AI has further led to changes in the job market, has disrupted the role of gate keepers, and has impacted our notions of aesthetics. AI has been marketed as ‘human’ and as ‘creator’, questioning the role of the creative makers. What do we gain and what will we miss when we embrace AI in the cultural sector?

This session will be ignited by an overview of AIs presence in society by Cynthia Liem, Associate Professor of the Intelligent Systems Department at TU Delft, recently granted the Women in AI Netherlands Diversity Leader Award. What stories are told by artists using technology? Zeynep Birsel (External PhD candidate ESHCC) and Femke Vandenberg (Arts & Culture alumna) present the perspective of artists and the music sector while Ivanna Nikol Posobchuk (Arts & Culture alumna) delves into the challenges institutions face when adopting AI.

Sign up for this session!

Deze sessie maakt gebruik van het concept van ‘culturele biografie’ om de gelaagde waarde en betekenis van erfgoed, zowel materieel als immaterieel, te begrijpen. Door erfgoed als een verhaal te beschouwen, wordt het mogelijk de evoluerende betekenis ervan voor verschillende gemeenschappen te waarderen. In de context van omstreden monumenten is het vertellen van verhalen verbonden met de manier waarop deze monumenten worden waargenomen en geïnterpreteerd.

Maria Grever en Dillon Heuser zullen vanuit hun eigen expertise licht werpen op dit vraagstuk. Maria Grever, emeritus-hoogleraar theorie en methoden van de geschiedenis aan ESHCC, was voorzitter van de commissie die voor de KNAW het rapport Wankele sokkels. Omstreden monumenten in de openbare ruimte schreef. Dillon Heuser, ESHCC-alumnus, historicus en onderzoeker bij Stad en Bedrijf, schreef voor de gemeente Hoorn het Onderzoeksrapport Slavernijverleden van Hoorn

Doe mee met deze interactieve sessie waarin de kracht van verhalen in het erfgoeddebat centraal staat, en ontdek hoe deze benadering kan bijdragen aan de toekomst van erfgoedbeheer en -beleid!

Voertaal van deze sessie is Nederlands.

Meld je aan voor deze sessie!

Image generated by Adobe firefly

Over the last decade brands have had to innovate their marketing communications, integrating digital tools into their mix. We have seen developments from social media, VR and AR, the metaverse and, now more recently, the use of generative AI. Together with Media & Communication alumni Janelle de Weerd and Laura Mantilla Vargas, dr. Vivian Chen and dr. Freya De Keyzer will talk about what these disruptions have meant for brands and what this means for their future marketing communication.

Join this interactive panel session on Brand’s Storytelling in a Digital Age!

Sign up for this session!

Ontdek hoe AI storytelling kan ondersteunen

Wat als er een generatieve AI zou zijn die de academische wereld niet alleen begrijpt, maar er ook actief aan bijdraagt? Een taalmodel getraind door en met gegevens van ESHCC? AI en machine learning vormen een integraal onderdeel van het onderzoek en onderwijs van onze faculteit. Tijdens de koffiepauze zal João Gonçalves (mediawetenschapper & docent kunstmatige intelligentie aan ESHCC) verschillende AI-modellen introduceren die nauw aansluiten bij het werk van onze faculteit, zoals het Erasmian Language Model. Deelnemers kunnen tijdens de pauzes interactief aan de slag met een van deze AI-modellen op de locatie van het evenement, om te ervaren hoe deze digitale hulpmiddelen het vertellen van verhalen kunnen ondersteunen.

Registratie

Je kunt je registreren voor het alumni evenement op deze webpagina