Ben jij klaar voor ons luister-experiment?

Voor een grootschalig onderzoeksproject naar de beleving van klassieke muziekconcerten en de rol die gamificatie daarin zou kunnen spelen, bestuderen we de luisterervaringen van verschillende mensen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een team van onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Codarts Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam en Technische Universiteit Delft. Momenteel werken we aan een deelproject waarin we onderzoeken hoe mensen muziekstukken ‘ontdekken’ en hoe hun waarnemen en waardering van die stukken veranderen als ze er herhaaldelijk naar luisteren. We doen dat met behulp van de innovatieve methode van het luisterdagboek. Als je deelneemt aan dit onderzoek, zullen we eerst een interview met je afnemen over je muzikale voorkeuren en luistergewoonten. Vervolgens kies je een muziekstuk dat je vanuit jezelf beter wilt leren kennen en ontvang je daarnaast een muziekstuk van ons om een aantal keer te beluisteren. Dit kan op verschillende dagen en in verschillende stemmingen gebeuren, wanneer het jou uitkomt. We vragen je om van dat luisteren een dagboekje bij te houden en naderhand wordt je nogmaals geïnterviewd. Je hoeft zeker geen muziekexpert of zelfs maar liefhebber te zijn om deel te nemen; we zijn juist op zoek naar de ervaringen en voorkeuren van heel verschillende soorten luisteraars.

Desgewenst kunnen deelnemers € 25,00 ontvangen voor hun medewerking.

Alle informatie die het onderzoek oplevert wordt anoniem verwerkt en we zullen nooit persoonlijke informatie doorspelen naar derde partijen.

Zin om mee te doen? Stuur dan een berichtje naar Michael@eshcc.eur.nl

Verspreid deze oproep gerust onder vrienden en bekenden.

Alvast bedankt,

Koen van Eijck en Janna Michael
Erasmus Universiteit Rotterdam
Afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen

Klik hier om je aan te melden.

Het gehele onderzoeksproject vind je op http://rasl.nu/gampsiss/