"Dat is toch geen journalistiek?”

ESHCC-alumna Denise Bouwmeester over het opbouwen van team Social bij Rijnmond

"Mama, I made it!!!!!”* Met die woorden deelde Media & Journalistiek-alumna Denise Bouwmeester met trots een hoogtepunt op LinkedIn: een award winnen voor de beste regionale journalistieke nieuwkomer van vorig jaar. Iets wat ze nooit had durven dromen toen ze in april 2024 startte als Hoofd Online & Social bij de regionale omroep Rijnmond. Wij gingen bij haar langs voor een gesprek over haar passie voor het vak, haar carrièrepad, de laatste trends in online journalistiek én het geheim achter de succesvolle social media-strategie van Rijnmond.   

Tijdens de master Media & Journalistiek bouwt Denise een sterke theoretische basis op. Ze leert over concepten als polarisatie, wantrouwen in de journalistiek en publieksbetrokkenheid – onderwerpen die later in haar carrière bij Rijnmond een belangrijke rol spelen. Dat de masteropleiding meer focust op theorie dan de praktijk, merkt ze vooral wanneer ze halverwege haar studie als freelancer aan de slag gaat bij Rijnmond. “Toen ik hier op de eerste dag binnenkwam dacht ik echt: ik heb geen idee wat ik moet doen,” vertelt Denise. “Ik was overweldigd en moest opeens onder tijdsdruk een nieuwsbericht tikken." Maar ondanks deze uitdagende start in het werkveld, bleek haar academische achtergrond met haar strategische en reflectieve blik al snel van meerwaarde binnen het bedrijf. Want die theoretische basis helpt haar niet alleen na te denken over strategie, oplossingen en toekomstperspectieven, maar ook te reflecteren op de impact van verhalen en de manier van werken als team social media.

Keuzes maken, kansen pakken

Wat begon als een bijbaan tijdens haar master, groeide voor Denise uit tot een mooie carrière bij Rijnmond. Ze startte als freelance redacteur op de online nieuwsredactie, kwam daarna in dienst als achtergrondredacteur waar ze in diepgravende verhalen dook, om vervolgens een verrassende sprong naar de social media redactie te maken. Hoewel ze zich afvroeg of ze niet teveel van haar pad afweek – ze had als journalist immers een passie voor schrijven ontwikkeld – bleek de coördinerende rol haar op het lijf geschreven. 

Ze bracht structuur aan, introduceerde denken vanuit de doelgroep, en bouwde het team verder op. Toen in april 2024 de kans zich voordeed om hoofd online & social te worden, greep ze die met beide handen aan. “Ik vond het best spannend, maar ik ben het gewoon gaan doen,” zegt Denise. Doordat ze steeds koos voor wat ze op dat moment écht leuk vond en daar al haar passie inlegde, opende steeds een nieuwe deur. Haar belangrijkste les? Kleine keuzes maken op gevoel brengt je vaak precies waar je moet zijn.

“Dat is toch geen journalistiek?”

Toch was het niet altijd makkelijk om als jonge vrouw van destijds 23 jaar leiding te geven in een organisatie vol ervaren collega’s. “In het begin keken mensen met enig wantrouwen naar mij en vroegen zich af: “moeten wij nu iets aannemen van dit meisje?,” vertelt Denise. “Ook snapten collega’s niet altijd het belang van team social: wat moet een radio- en tv-bedrijf daar nu mee, dat is toch geen journalistiek?” Maar ze liet zich niet ontmoedigen en leerde dat de grootste uitdaging bij haarzelf lag. “Je kunt niet veranderen hoe anderen naar je kijken, jouw aanwezigheid doet iets met hen, maar je kan wel kiezen hoe je ermee omgaat.”

"We zijn veel meer gaan redeneren vanuit de doelgroep: hoe kunnen wij de taal spreken van ons publiek, en hoe kunnen we hun belevingswereld betrekken in de dingen die we maken"

De taal spreken van je publiek

Maar al snel bleek dat mensen niet meer om team social heen konden: op Instagram groeide het aantal views van 250.000 per maand (toen ze net begonnen), naar zo’n 3 à 4 miljoen views per maand (op dit moment). Het geheim achter dit succes? Allereerst door te kiezen voor een duidelijke doelgroep: jongeren van 18 tot 35 jaar. Daarnaast is het team veel meer gaan redeneren vanuit de doelgroep. “Hoe kunnen wij de taal spreken van ons publiek, en hoe kunnen we hun belevingswereld betrekken in de dingen die we maken?”, legt Denise uit. “Dus in plaats van onszelf als journalist boven de mensen te zetten, staan we ertussen.” 

Vanuit deze publieksgerichte benadering – iets waar tijdens de opleiding Media & Journalistiek veel aandacht voor was – ontwikkelen Denise en haar team menselijke verhalen en behind-the-scenes content die de doelgroep écht raken, bijvoorbeeld over thema’s als identiteit, wonen, uitgaan, technologie, carrière en geld. Zo probeert Rijnmond in een tijd waarin het wantrouwen tegenover de journalistiek groeit de band met hun hun publiek juist persoonlijker te maken.

Group picture of team Online & Social at Rijnmond

Erkenning 

Denise’s talent is ook bij de Regionale Publieke Omroep (RPO) niet onopgemerkt gebleven. Dit voorjaar ontving ze de award ‘Nieuwkomer’ tijdens de Regiohelden Awards. Ondanks de persoonlijke aard van de prijs, waarbij ze wordt geroemd om haar visie en leiderschapsskills, voelt het voor Denise meer als een teamprestatie. “We hebben als team een paar jaar hard gewerkt, geëxperimenteerd en tegen muren aangelopen tot het werkte. Dus deze prijs is net zoveel voor het team, als voor mij. Dat social media nu op de kaart staat én ook nog eens wordt erkend door mensen buiten het bedrijf is de kers op de taart.” 

Droom jij ook van een carrière de media of journalistiek? Wacht niet af tot je diploma op zak is: schrijf, pitch, probeer, faal, leer en herhaal. Elke ervaring tijdens je studie, van een stage tot een freelance schrijfopdracht, is een stap richting jouw plek in het medialandschap, adviseert Denise. 

*Roxy Dekker-referentie voor de mede Gen Z'ers

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen