De popularisering van WOII na 75 jaar bevrijding

Het is 75 jaar geleden dat de Geallieerden het Zuiden van Nederland bevrijdden. De vele herdenkingen, televisieprogramma’s en evenementen die de afgelopen weken zijn georganiseerd laten zien dat de herinnering aan de oorlog nog springlevend is. Dit wordt ook duidelijk uit het proefschrift ‘Echte Helden’, waarin historicus Laurie Slegtenhorst onderzoek doet naar de popularisering van de Tweede Wereldoorlog in Nederland sinds 2000. Op 3 oktober 2019 promoveert Slegtenhorst aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het onderzoek

In Nederland worden sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog veel romans, films, stripboeken, video games, musicals en toneelstukken gemaakt over dit onderwerp. Deze populaire producten over de Tweede Wereldoorlog worden steeds belangrijker om de interesse van de naoorlogse generaties te wekken. Slegtenhorst analyseert in haar proefschrift drie Nederlandse populaire genres:

1. Soldaat van Oranje - De Musical (New Productions, 2010)
  2. De Holocaustfilm Süskind (Fuworks, 2012)
  3. De toeristische route Liberation Route Europe.

Centraal in het onderzoek staat de historische beleving van het hedendaagse publiek. Dit deed Slegtenhorst door middel van observaties, interviews en enquêtes.

Echte held

Uit de analyse van de drie casestudies blijkt dat het eigentijdse publiek verlangt naar authentieke ervaringen, zodat zij onderdeel worden van de geschiedenis en zich als een ‘Echte Held’ gaan voelen. De producenten creëren dit gevoel door gebruik te maken van visuele effecten, geluiden en authentieke historische objecten om het verleden dichterbij te brengen.

Een ander kenmerk van de populaire historische cultuur is dat geschiedenis op een spannende en verkorte manier wordt verbeeld waarin soms een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de ‘echte helden’ en ‘slechte nazi’s’. Toch stelt Slegtenhorst dat producenten ook andere perspectieven belichten door de vraag ‘Wat zou jij doen?’ centraal te zetten. Dit wordt met name gedaan in de educatieve projecten die bijvoorbeeld bij de musical en film zijn opgezet.

Conclusie

Het onderzoek van Slegtenhorst laat zien dat de integratie tussen geschiedenis en de populaire cultuur van belang is om nieuwe generaties aan te blijven spreken en de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden.

Foto: Soldaat van Oranje - De Musical. Fotograaf: Joris van Bennekom

Promovendus