De wereld veranderen voor studenten drijft docente Ana Uribe Sandoval

Prijswinnaars OAY 2021
 Ana Uribe Sandoval receives Educational Prize from former Rector Magnificus Frank van der Duijn Schouten
Arie Kers

Dr. Ana Uribe Sandoval voelt zich bevoorrecht om als docent impact te hebben op de toekomst van studenten. De docente bij de vakgroep Media en Communicatie is dit jaar de winnaar van de Erasmus Universiteit Rotterdam Onderwijsprijs. "Als docenten krijgen we het vertrouwen om met studenten onderwerpen te bespreken die direct impact hebben op ieders toekomst."

Wat vind je van het winnen van deze prijs?

"Ik ben natuurlijk zeer vereerd en ook een beetje overdonderd. Het komt na een jaar dat behoorlijk uitdagend is geweest voor studenten en docenten, en het voelt als een heel verfrissende beloning."

Wat is je grootste drive en motivatie als docent?

"Het voorrecht dat ik heb om met mensen te praten en impact te hebben op hun toekomst. Als docenten krijgen we het vertrouwen om met studenten onderwerpen te bespreken die direct impact hebben op ieders toekomst. Mijn drijfveer is natuurlijk het plezier om te leren en te onderwijzen, maar ook de mogelijkheid om de wereld te veranderen voor een van mijn studenten, zodat zij later ook nieuwe wegen zullen openen voor anderen. Een soort ‘pay it forward’ in de hoop op meer kritische en actieve denkers."

Een voorbeeld van Ana Uribe Sandoval's werk is haar betrokkenheid bij de minor Fashion Industry, waarin ze het verband tussen mode en media aansnijdt. Een hechte relatie waarin "op een bepaald moment de media de mode runden", maar die door de tijd heen zich blijft ontwikkelen.

Hoe maak je maatschappelijke impact met je werk?

"Ik geloof eerlijk gezegd dat wij als docenten maatschappelijke impact maken door studenten daadwerkelijk uit te dagen kritisch te zijn ten opzichte van zichzelf en alles wat er om hen heen gebeurt. Concreet heb ik de mogelijkheid om met hen de houding van media, de mogelijkheden, de uitdagingen en de impact die het op ons dagelijks leven kan hebben, te bevragen en te bespreken."

Voorbeelden die Ana Uribe Sandoval gebruikt zijn nepnieuws of de rol van journalisten als de 'bad guy'. "Als je begrijpt hoe nieuws wordt gemaakt en wie de eigenaars zijn van media, weet je waarom het wordt gemaakt zoals het wordt gemaakt. Mediageletterdheid, een hoger begrip en rationeel gebruik van media is in deze tijd zeer welkom."

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

"Blijven lesgeven zoals ik doe, gepassioneerd zijn over wat ik doe, proberen ervoor te zorgen dat mijn studenten een veilige ruimte vinden voor verkenning en dialoog in mijn lessen. Ik neem ook wat tijd om te schrijven, dat is een van mijn passies en dat heb ik al heel lang niet meer gedaan."

Dr. Ana Uribe Sandoval is docent aan de afdeling Media en Communicatie bij Erasmus School of History, Culture and Communication. Op 6 september 2021 ontving zij de EUR Onderwijsprijs 2021 tijdens de Opening van het Academisch Jaar 2021-2022.

Universitair Docent