Football Makes History ontketent potentie van voetbalgeschiedenis om sociale verandering te bevorderen

Scholen en voetbalclubmusea ontsluiten lokaal erfgoedonderwijs
Picture of soccer field during competition
People playing football

Gijsbert Oonk (Erasmus School of History Culture and Communication) heeft een 400K Erasmus + KA-2 beurs ontvangen om het potentieel van voetbalgeschiedenis en voetbalverhalen voor geschiedeniseducatie en in voetbalerfgoed (voetbalmusea) te ontsluiten. Het project is een vervolg op ons eerdere project ‘Football Makes History I’. Wij zijn een consortium van, onderzoekers, onderwijzers, erfgoedprofessionals en organisatoren van het maatschappelijk middenveld die sinds 2018 in verschillende formaties hebben samengewerkt om een platform te creëren met de naam Football Makes History. Binnen het nieuwe Football Makes History-project werken Eintracht Frankfurt Museum, Euroclio, de Reinwardt Academie, Fare Network, de Erasmus Universiteit en filmproducent Stefano di Pietro samen om via de passie voor voetbal, geschiedenisverhalen te ontsluiten om sociale verandering/sociale rechtvaardigheid te bevorderen.

Sommigen zullen zeggen dat geschiedenis gewoon de ene verdomde gebeurtenis na de andere is, en dat we het verleden moeten laten rusten: zand erover. Deze mensen hebben niet per se ongelijk, maar in een complexe wereld van geglobaliseerde samenlevingen en groeiende exclusivistische identiteitspolitiek, helpen de verhalen die wij onszelf vertellen om ons te definiëren in het heden, en ons te oriënteren op een onvoorspelbare toekomst.

Sommigen zullen zeggen dat voetbal niet meer is dan 22 mensen die 90 minuten lang over een veldje achter een bal aan rennen. Ook deze mensen hebben niet per se ongelijk, maar geschiedenis bestaat uit alles waar mensen waarde aan zijn gaan hechten, en voetbal – een spel dat al honderd jaar door miljarden mensen gespeeld en bekeken wordt – lijkt zeker hooggewaardeerd.

Wij zouden zeggen dat de voetbalgeschiedenis uit miljoenen verhalen bestaat, van individuen en gemeenschappen, van bewegingen en processen, die toegang kunnen verlenen tot de gesprekken die we moeten voeren in het heden, over de toekomst. Er zijn vele manieren waarop het verleden verzameld, bewaard en betwist is als erfgoed.

Met deze verhalen kunnen we meer leren over diversiteit, de moeilijkheden die vrouwen ervoeren – en nog steeds ervaren – om gelijkheid te bereiken, de complexiteit om diversiteit te omarmen en de verhalen van migraties die in de voetbalwereld de verhalen van lokale spelers vormen. Dit zijn de mensen waar studenten van houden en die ze op zondagen ontmoeten in het lokale stadion, maar die een universele boodschap representeren die ontdekt en verspreid moet worden, vooral als dit kan gebeuren door de stemmen van jongere generaties van vrouwen en mannen.

De voornaamste missie van dit project is om de potentie van voetbalerfgoed om bij te dragen aan sociale verandering en historisch bewustzijn te ontsluiten, door middel van onderwijspartnerschappen tussen voetbalclubs en scholen.

Onderzoeker

Bezoek de website van Football Makes History.